Wayward Jane – The Flood

Wayward Jane - The Flood album cover

Wayward Jane is een traditionele folk band uit Schotland en maakt inmiddels bijna tien jaar muziek. Ze zijn met name bekend in hun thuisland en trekken redelijke aantallen publiek. De live shows zijn energiek, actief en iedere keer weer een geweldige luisterervaring. Ook op studioalbums weten ze hun traditionele folk op een goede manier over te brengen. The Flood heet het nieuwe album.

Wayward Jane bestaat uit een viertal muzikanten. Je hebt Dan Abrahams (gitaar, dubbel bass, zang), Sam Gillepsie (zang, gitaar, fluit), Rachel Petyt (fiddle, zang) en Michael Starkey (banjo, gitaar, zang). Ieder bandlid heeft zijn unieke kwaliteiten en ieder weet zich prima te onderscheiden. The Flood is een divers, kleurrijk en een prachtig album waar het met de kwaliteit meer dan goed zit.

Dit soort traditionele folk muziek is geweldig om thuis op een goede koptelefoon te luisteren, maar ik ben van mening dat het nog beter tot zijn recht komt tijdens live shows. Het is typische folk om naar te luisteren in een pub of een wat grotere zaal in Groot-Brittannië. Neem er een pint bij en je ervaart met Wayward Jane een fantastische avond om niet snel te vergeten.

Muziek zoals op The Flood past precies in mijn straatje. Het bevat een variërend palet aan instrumenten en het wordt allemaal op vakkundige wijze met elkaar verweven. Prachtige fiddles, banjo’s, akoestische gitaren, bass en harmonieuze zang maken dit een onvergetelijke plaat. Het is duidelijk dat de bandleden van Wayward Jane een uitstekende chemie met elkaar hebben.

Het is overigens niet heel opmerkelijk dat The Flood een van de betere traditionele folk platen van het jaar is, naar mijn mening. De leden hebben naast Wayward Jane ruime ervaring met andere bands en zijn al hun hele leven muzikanten. De ervarenheid is duidelijk te horen op dit album en ieder bandlid weet hun instrument op fantastische wijze te bespelen.

Ik ben overtuigd van Wayward Jane en The Flood. Eerlijk toegeven dat je wel van oude traditionele folk moet houden. Maar ben je altijd iemand geweest met interesse in instrumenten zoals akoestische gitaren, fiddles en banjo’s, dan kun je met deze plaat niet verkeerd gaan. Fijn om te horen dat dit soort muziek nog steeds een podium krijgt en dat er nog veel mensen naar luisteren. Verlang je op momenten naar klassieke tijden, dan zet je gewoon deze plaat op.