West of Texas – Heartache, Hangovers & Honky Tonks

West of Texas - Heartache, Hangovers and Honky Tonks album cover

Met een bandnaam als West of Texas is mijn interesse direct gewekt. En nog meer met een albumtitel als Heartache, Hangovers & Honky Tonks. Dat is dan ook precies wat Jerry Zinn (bandleider) en de band van West of Texas ons hier voorschotelt. Heerlijke Texas Country die veel doet denken aan de oude country tijden van weleer. De honky tonks en Western Swing uit de jaren 40 en 50 zijn op dit album niet ver weg en drukken zwaar de stempel.

Heartache, Hangovers & Honky Tonks als album heeft de fundamenten al in 2010 liggen. Jerry Zinn produceerde toen de EP genaamd The Heartache Single. Uiteindelijk lag deze EP lang op de planken doordat Zinn gezondheidsproblemen kreeg. Zingen en optreden was onmogelijk. Pas 9 jaar later in 2019 herstelde hij zich en ging met zijn band weer in de studio en op tour. Vorig jaar brak de pandemie uit en dat zorgde ervoor dat Zinn en de band zich volledig opeen nieuwe plaat konden richten. Heartache, Hangovers & Honky Tonks is het uiteindelijke resultaat.

En vanaf de eerste minuut zit je er meteen in. Dit is Texas Country in pure vorm. De broeierige honk tonks in Texas komen gelijk ter verbeelding en je zou als luisteraar maar al te graag een concert willen bijwonen van West of Texas. Dat honky tonk geluid ligt er op Heartache, Hangovers & Honky Tonks dus duidelijk dik bovenop, maar ook good ol’ Bob Wills met zijn Western Swing hoor je hier af en toe terug. West of Texas is hier duidelijk door beïnvloed. Dat is wat mij betreft helemaal geen straf en geeft een extra dimensie aan de plaat.

Tekstueel gezien gaat West of Texas niet veel de diepte in met Heartache, Hangovers & Honky Tonks. Maar daar is honky tonk country ook helemaal niet voor gemaakt. Een liefje hier, een liefje daar en wat hartzeer erbij. Natuurlijk de nummers die drank gerelateerd zijn en het harde werken op de vlaktes van Texas. Dit zijn onderwerpen die Jerry Zinn op dit album zelf heeft geschreven. Alhoewel het niet diepgaande teksten zijn wordt het nergens echt plat en behoudt het een bepaalde scherpte.

Muzikaal gezien zit het met Heartache, Hangovers & Honky Tonks prima in orde. Daarnaast valt de stem van Jerry Zinn ook in positieve zin op. Het neigt wat naar hedendaagse outlaw country. Een artiest die mij zo te binnenschiet is Leroy Virgil van Hellbound Glory. Ook Jerry Zinn’s stem heeft net even iets dat rauwe randje wat zijn stem erg plezierig maakt om naar te luisteren.

Heartache, Hangovers & Honky Tonks is vooral voor de alternatieve country fijnproever. West of Texas maakt deze albumtitel met zijn muziek helemaal waar en het is 50 minuten vol genieten. Je hoort dit soort platen niet veel meer en dat is aan de ene kant jammer. Persoonlijk gezien luister ik nog graag naar jaren 60 en 70 country muziek en zelfs raak ik af en toe artiesten aan zoals Bob Wills, Jimmie Rodgers en Roy Acuff, die nog verder terug gaan. West of Texas is een band om te koesteren en ik hoop dat we in de toekomst meer kunnen genieten van dit soort traditionele country muziek. (Pleasant Valley Ranch Records)