Whitney Rose – Rosie

Whitney Rose - Rosie album cover

De meeste albums worden ver van tevoren aangekondigd. Maar Rosie van de Canadese country singer / songwriter Whitney Rose kwam pas een aantal weken geleden op mijn muziekradar. Maakt ook niet zoveel uit, het feit dat er weer een nieuwe plaat is, is altijd leuk om te horen. En eerlijk gezegd valt er weinig te klagen over dit nieuwe album.

Er is in de wereld van Whitney Rose de laatste tijd veel veranderd. Zo was ze voorheen druk bezig met van alles en nog wat. Album producties, intensief toeren en de hele wereld over reizen. Het drukke muzikanten bestaan eiste zijn tol en Rose kwam thuis te zitten. Wat ze precies heeft is niet duidelijk, maar het kan te maken hebben met een burn-out of zoiets.

En wat doe je als je thuis komt te zitten en niet meer normaal je werk kan doen? Je zal de eerste paar weken niksen, maar dan zal het toch weer gaan kriebelen. Whitney Rose klom in de pen en ging nieuwe muziek schrijven. Gelukkig kon dat nog gewoon wel en ook muziek in de studio produceren was mogelijk. Al met al heeft ze de afgelopen tijd goed kunnen besteden.

Ik was erg tevreden en content met het vorige album We Still Go To Rodeos. Prachtig country songs met een authentiek eigen geluid. En dat is precies wat ik ook over Rosie kan vertellen. De nummers zijn typisch Whitney Rose en met deze zesde plaat heeft ze inmiddels toch wel een ontzettend sterk oeuvre opgebouwd met geweldige nummers.

Het thema van Rosie is niet heel verrassend thuis zijn. Ze schreef er meerdere nummers over en eigenlijk heel begrijpelijk. Als je gedwongen moet thuis zitten en niet kan optreden dan doet dat wat met je. Zeker als je als artiest gewend bent om intensief te toeren. In ieder geval is het positieve van het hele verhaal dat het voor veel sterke nummers heeft gezorgd.

Op het moment van schrijven zit Whitney Rose nog altijd thuis en ziet ze nog steeds haar vertrouwde muren. Hoe lang het gaat duren voordat ze weer op het podium staat is niet duidelijk. Vandaar dat Rose gewoon verder is gaan schrijven en alweer een nieuw album aan het maken is. Ze is en blijft nog altijd een muziek artiest en je moet natuurlijk je creativiteit ergens kwijt.

Als het albums zoals Rosie oplevert heb ik heel weinig te klagen. Ja, Whitney Rose doet niet veel anders dan haar eerdere albums. Maar zoals aangegeven heeft ze een authentiek eigen geluid weten te creƫren. Helemaal nergens voor nodig om nieuwe dingen te proberen. Er is een stevig fundament en hopelijk weet ze dat in de toekomst op dezelfde manier uit te breiden. En natuurlijk dat ze haar songs weer ten gehore mag brengen aan het publiek. Dat is waar haar passie en liefde het meeste ligt.