Willie Nelson – The Border

Willie Nelson - The Border album cover

Willie Nelson gaat door met wat hij al zijn hele leven doet. En dat is nieuwe muziek maken en intensief toeren door Amerika. Ongelofelijk, hij is inmiddels in de negentig en het woord stoppen staat niet in zijn woordenboek. Dit jaar kunnen we alweer genieten van een nieuw album genaamd The Border. Het is serieus werk en jaarlijstje waardig.

Vorig jaar verscheen er een alleraardigst cover album met Harlan Howard liedjes en een Bluegrass album. Beide albums waren uitstekend, maar geen origineel materiaal. Het laatste originele album is A Beautiful Time van twee jaar geleden. Ik vind dat album een van de betere van zijn recente albums en ik vind het dan ook niet heel vreemd dat het een Grammy won.

Maar stoppen, nee hoor, hij blijft gewoon doorgaan. Voor The Border schreef Willie Nelson vier nieuwe liedjes, aangevuld met liedjes van andere schrijvers. En ook voor dit album werkte Willie samen met zijn oude vriend en producer Buddy Cannon. Ze weten elkaar heel goed te vinden en het levert simpelweg weer een kwaliteit album op waar de country liefhebbers veel plezier aan kunnen beleven.

In Nederland worden de albums van Willie Nelson niet naar waarde geschat. Veel mensen kennen Willie Nelson van een paar hits, maar als ze luisteren naar een van zijn albums dan vinden ze het vaak tegenvallen. Ik vind dan ook dat je oprecht een liefhebber van oude country muziek moet zijn om een album zoals The Border leuk te gaan te vinden.

Ik vind The Border wederom weer een geweldige plaat en ben er heel tevreden over. Dit is niet omdat het Willie Nelson is, maar omdat het simpelweg hele goede muziek is. Het album bevat alle country elementen, zoals je mag verwachten. En alle liedjes zijn verzorgd met een nette productie. Als Willie ook nog even Hank Williams, Bob Wills en Ernest Tubb noemt, kan het niet verkeerd gaan.

A Beautiful Time won een Grammy voor beste country album. Volledige terecht en dat kan ook makkelijk gebeuren met The Border. Alhoewel dit nieuwe album wat korter is, blijkt toch maar weer dat Willie Nelson en zijn vrienden genoeg inspiratie en energie hebben om het beste van het beste te produceren. Cover albums en compilaties zijn leuk, maar origineel werk is toch waar ik het meeste mee heb. Voor mij maakt Willie Nelson met The Border een album voor het jaarlijstje en daar is niets over gelogen. Het is weer genieten.