Jesse Daniel – Countin’ The Miles

Jesse Daniel - Countin' The Miles album cover

Het is altijd mooi om te zien hoe sommige artiesten zich ontwikkelen. Ik was erbij toen Jesse Daniel zijn geweldige tweede album Rollin’ On in 2020 uitbracht. Een jaar later was er het nog betere Beyond These Walls en dit jaar zijn we aanbeland bij Countin’ The Miles. Jesse Daniel is op dit moment een van de betere traditionele country artiesten van het moment en laat met zijn nieuwe album horen waarom dat zo is.

Jesse Daniel heeft een interessant levensverhaal. In zijn jongere jaren was hij namelijk verslaafd aan van alles en nog wat. Hij groeide op met verkeerde vrienden en leidde een slecht leven. Tot country muziek hem vond. Met de kracht van muziek hervond hij zichzelf en is sinds 2017 nuchter. Inmiddels is hij getransformeerd tot een hardwerkende artiest met een grote passie voor het genre.

Jesse Daniel maakt met dit album duidelijk dat hij klaar is voor het grote werk. Een aantal jaren geleden speelde hij met zijn band voor lege zalen, maar dat is tegenwoordig heel anders. Het merendeel van zijn shows zijn uitverkocht en hij geniet binnen de country scene populariteit. Hij wordt erkend voor zijn muziekstijl en dat is helemaal verdiend.

Ik was al heel enthousiast over Rollin’ On en Beyond These Walls en ben dat ook weer over Countin’ The Miles. De liedjes doen niet veel anders dan eerder werk, maar het is wederom ontzettend lekker om naar te luisteren. Verwacht van Jesse Daniel en zijn ervaren band pure honky tonk muziek waarbij de passie en liefde voor het country genre het meest essentieel is.

Ander ding om aardig te vermelden is dat Jesse Daniel dit keer heeft gekozen om zelf als producer aan de gang te gaan. Tijdens eerdere albums was de legendarische Tommy Detamore producer, maar Jesse Daniel kent inmiddels zijn weg in de studio en weet hoe zijn muziekstijl hoort te zijn. Veel zelfvertrouwen dus en dat hoor je aan Countin’ The Miles. Ook interessant om te vermelden is dat de zoon van Merle Haggard op het album meedoet, Ben Haggard.

De ambitie van Jesse Daniel reikt ver. In Amerika speelt hij voor volle zalen en toert hij heel intensief, zoals zijn country helden dat doen en deden. Maar ook wil hij de rest van de wereld veroveren en zal waarschijnlijk dit jaar naar Europa komen. Als je luistert naar de albums van Jesse Daniel dan is deze overtuiging en zelfvertrouwen niet heel raar. Dit soort country is geweldig, geeft je voldoening en brengt je in beweging. Countin’ The Miles is weer prima en zal zorgen dat Jesse Daniel nog bekender en groter worden dan hij al is. En dat is volkomen verdiend.