Yarn – Born, Blessed, Grateful & Alive

Yarn - Born, Blessed, Grateful & Alive album cover

Yarn is niet zomaar een band, maar een met ontzettend veel ervaring. Ze komen uit New York City en produceerden inmiddels tien albums. De afgelopen tijd is het vrij rustig rondom de band geweest, maar dit jaar staan ze klaar om het publiek weer te entertainen. En daar hoort natuurlijk nieuw songmateriaal bij. Zie hier: Born, Bless, Grateful & Alive.

Het heeft acht jaar moeten duren voordat de roots-rock band Yarn weer van zich laat horen. De reden waarom het zo lang heeft moeten duren is niet bekend. Frontman en songwriter Blake Christiana en zijn mannen hadden waarschijnlijke andere projecten lopen. Maar gelukkig wisten ze tijd te vinden om nieuwe muziek op te nemen en het is de tijd helemaal waard geweest.

Want Born, Blessed, Grateful & Alive is een roots-rock album uit het boekje. Het blijkt dat Blake Christiana tijdens het schrijven van dit album een enorme inspiratie had om nieuwe songs te fabriceren. Het vloeide uit zijn pen en hij kon niet stoppen met schrijven. Yarn selecteerden de beste songs uit de stapel en hebben sterk werk verzet in de studio met een strakke productie.

Heel eerlijk gezegd is Yarn voor mij nieuw en heb ik nog niet eerder van gehoord. New York City heeft een bloeiende muziekscene, maar ik maak graag de keuze voor artiesten uit Texas of Nashville. Het is dan altijd maar afwachten wat voor muziek je krijgt, maar Born, Blessed, Grateful & Alive is alles wat ik verwacht van een kwalitatieve roots-rock album. Het klinkt fantastisch.

Het hele plaatje is dan ook compleet op Born, Blessed, Grateful & Alive. Zo heb je de krachtige uptempo songs, met veel gebruik van elektrische gitaren en drums. Ideaal voor de live-shows. Maar ook weet Yarn op mij heel veel indruk te maken met de ballads. Heerlijk om de zachte klanken van pedal steels te horen, het gaat maar niet vervelen en blijft me interesseren.

Yarn is een oerdegelijke roots-rock band waar niets aan op te merken is. Inmiddels tien albums ver klinken ze met Born, Blessed, Grateful & Alive sterker dan ooit. Soms is er bij dit soort bands gebrek aan inspiratie, energie, maar dat is hier allerminst te horen. Blake Christiana en zijn mannen hebben plezier in muziek maken en dat hoor je terug in de songs. Heerlijk om naar dit soort albums te luisteren en hopelijk hoeven we niet weer acht jaar te wachten op nieuw werk.