Yonder Boys – Acid Folk

Yonder Boys - Acid Folk album cover
Yonder Boys - Acid Folk album cover

Een band in Duitsland vormen, maar geen van de bandleden komt uit Duitsland? Yonder Boys is de naam en zijn brengen vanuit Berlijn een soort van folk-achtige muziek. Maar ook veel andere genres doen op dit album zijn intreden. Met debuut Acid Folk maken ze gelijk duidelijk waar ze staan en schuwen zich niet voor de wereld. Een heerlijke plaat rijk aan diversiteit en variatie.

Yonder Boys hebben dus Berlijn als standplaats maar de leden komen uit andere landen. Een kleine introductie. David Stewart Ingleton op de banjo en vocals komt uit Australië, Jason Serious op de gitaar en vocals uit Amerika en Tomás Peralta op mandoline, lap steel, banjo, bass en vocals komt uit Chili. Je ziet het goed, er worden hier heel traditionele instrumenten gebruikt. Daardoor neigt Acid Folk in eerste instantie veel naar bluegrass, maar dat dekt niet volledig de lading.

Er wordt inderdaad veel getokkeld, maar er zit zoveel meer in Acid Folk en Yonder Boys. Folk, traditionele country en pop kan je hieraan zomaar toevoegen. Americana is een mooie globale definitie. Wat resulteert is een plaat die alle kanten opvliegt. Het is heerlijk vertoeven in de wereldse muziek die deze band heeft geschapen. De vakkundigheid en professionaliteit straalt van dit trio af en maken van Acid Folk een parel.

Dat doen ze natuurlijk niet alleen als band. De productie en het mix proces werd onderhanden genomen door Tucker Martine. En hij wist wel raad met de rauwe demotapes die Yonder Boys aanreikten. Martin werkte in het verleden samen met grote artiesten als The Decemberist, First Aid Kit, Gregory Alan Isakov en Death Cab for Cutie. Hij mag Yonder Boys aan dit indrukwekkende lijstje toevoegen en drukt zonder meer zijn stempel op Acid Folk. De plaat zit vol met details.

Opvallend nummer op Acid Folk is House Carpenter. Toen ik dit nummer voor het eerst hoorde wist ik dat ik het ergens anders dit jaar eerder hoorde. Natuurlijk was het JP Harris die dit traditionele country nummer opnam voor zijn plaat Don’t You Marry No Railroad Man. Ook Yonder Boys maken van House Carpenter een nummer dat veel doet terugdenken aan die oude vervlogen tijden van begin vorige eeuw en zelfs daarvoor.

Yonder Boys heeft mij overtuigd met Acid Folk. Het vele getokkel en de energieke diversiteit maken van deze plaat een heerlijke reis door allerlei verschillende muziekgenres. Het is voor dit soort beginnende bands tegenwoordig bijna een onmogelijke taak om door te breken, maar dat het met de kwaliteit dat we hier horen wel goed zit bestaat geen twijfel over mogelijk.

Berlijn dus. Nederland is niet ver weg en ik hoop dan ook dat ze snel hun muziek live hier ten gehore gaan brengen. De muziek op Acid Folk leent zich daar prima voor en kan mij niet voorstellen dat deze jonge gasten geen spetterend optreden afgeven. Alles aan Yonder Boys klopt en succes kan mijn inziens niet uitblijven. Ik gun het ze van harte.