Zach Schmidt – Raise a Banner

Zach Schmidt - Raise a Banner album cover

Nashville’s Zach Schmidt is een Americana artiest die sinds 2013 albums uitbrengt. Het debuut Horse or Truck or Train zag het daglicht in 2013 en drie jaar later verscheen The Day We Lost the War. Nu 5 jaar later brengt Schmidt zijn laatste album uit genaamd Raise a Banner. Een Americana plaat die diverse stijlen aanneemt en dat heel mooi uitwerkt.

Want dat is het gevoel wat ik tijdens het luisteren van Raise a Banner kreeg. Leuk, dat klink wel erg naar deze artiest en een nummer verderop linkte ik weer aan een andere artiest. Alhoewel ik de eerste twee platen van Zach Schmidt niet heb gehoord merk je de veelzijdig die in deze artiest huist. Het verwondert mij dan ook niets dat hij in muziek stad Nashville zijn muziek produceert. Genoeg ervaren lui waar je mee kunt optrekken en muziek ervaringen kunt delen.

Maar wie zijn die zoals die artiesten die ik link met de muziek op Raise a Banner? Het is een diversiteit aan verschillende artiesten binnen country en buiten country. Zo associeer ik veel nummers met Hayes Carll, maar bijvoorbeeld ook Brent Cobb. Het openingsschot van Raise a Banner Forgone Conclusion doet mij heel erg denken aan Charley Crockett. Ja, dat zijn voornamelijk country artiesten. Buiten country komen namen in mij op zoals de pianoklanken van Bruce Springsteen en de gitaarsolo’s van Mark Knopfler. Raise a Banner is een regenboog van verschillende muziekstijlen en Zach Schmidt werkt dat heel goed uit.

Dan de instrumentatie. Die is ook heel gaaf en met liefde verzorgt. Zo gebruik Schmidt veel percussie op dit album, maar ook hoor je tinten van pedal steels terug die je even in een country moment brengen. Daarnaast kan Raise a Banner ook heerlijk rocken met de diverse gitaarrifjes. Dat het heerlijk vertoeven is bij dit album ontken ik geen moment en ik veer dan ook meerdere keren op van enthousiasme. Deze man weet hoe je muziek moet maken.

Het werd tijd om Zach Schmidt met Raise a Banner eens een kans te geven. De plaat is al sinds april vorig jaar uit en telkens stelde ik het maar uit. Gelukkig zo na het begin van he nieuwe jaar heb ik het van het stapeltje gehaald en besloten om het te recenseren. Absoluut geen spijt gehad en dit is duidelijk Americana muziek van hoogwaardige kwaliteit, geen ontkennen aan. Jammer genoeg is het eindejaarslijstje al gemaakt, maar anders had Zach Schmidt met Raise a Banner zonder twijfel een plekje verdiend. Simpelweg hele sterke Americana muziek, heerlijk.

Uitgebracht door Boss Dawg Records