Old Crow Medicine Show is alweer toe aan de negende plaat. Voor Paint This Town heeft de band een hele nieuwe studio opgericht en bekende muziek producer Matt Rose-Spang bij het project betrokken. Het resultaat is een Old Crow Medicine Show in topvorm en een ietwat ander geluid dan wat je zou verwachten: meer rock & roll, minder traditioneel. Alhoewel er wel degelijk nog good ol’ country nummers op staan hoor je dat de band zich in een nieuw jasje heeft laten steken. Paint This Town is vooral geïnspireerd door de wereldwijde pandemie en frontman Ketch Secor laat duidelijk van zich horen. Ik sprak met Ketch Secor over Paint This Town, de pandemie, huidige staat van country muziek en oude country artiesten.
Hoi Ketch, nieuwe plaat Paint This Town komt binnenkort uit, hoe staat het met de voorbereidingen?
Ja, de voorbereidingen gaan voortreffelijk en we zijn erg enthousiast om eindelijk weer nieuwe muziek uit te brengen. We zijn heel blij met het eindresultaat, hebben zin om weer op toer te gaan en het album te promoten. Vooral kijk ik erg uit om Europa weer te bezoeken. Jullie kaasmakers vinden onze muziek geweldig en wij vinden het geweldig om voor jullie te spelen. Je merkt dat Amerikaanse roots muziek het erg goed doet in Nederland.
Wat voor impact had de pandemie voor jullie als band?
Het zorgde ervoor dat we goed in de spiegel moesten kijken. Op een manier hoe wij als band de connectie met elkaar hebben. Door de pandemie kwamen veel mensen er alleen voor te staan, maar wij als band groeiden naar elkaar toe. We hebben in deze periode een nieuwe studio opgezet en het was voor ons heel belangrijk dat we een soort van ruimte kregen om met elkaar muziek te maken. Natuurlijk hebben we de regels van afstand houden nageleefd, maar ik heb mij geen moment alleen gevoeld. Er ontstonden allerlei nieuwe mogelijkheden, zoals het maken van nieuwe muziek over de pandemie. Dat hoor je voornamelijk terug op Paint This Town. Muziek hoort aan de frontlinie te zijn met alle problemen die op dit moment gaande zijn in de wereld.
Naast dat jullie een nieuwe studio hebben opgezet (Hartland Studio) hebben jullie voor Paint This Town ook een nieuwe producer aangetrokken, Matt Rose-Spang. Wat voor verschil maakte hij in het productieproces?
Wij als Old Crow Medicine Show komen uit Nashville en Matt komt uit Memphis. Maar in principe hebben we veel gemeen met Memphis. Want het geluid dat wij laten horen is gritty en rauw. Alles behalve de zoete country waar Nashville tegenwoordig bekend om staat. De eerste producer uit Memphis waar we ooit mee samenwerkte was Cowboy Jack Clement. Het was een grote eer om met hem samen te werken. Het eerste wat ik deed toen ik Matt Rose-Spang opbelde om Paint This Town te co-producen was of hij ooit met Clement heeft samengewerkt. En hij vertelde dat Clement één van zijn grote helden is. Naar mijn mening is het geluid ten opzichte van vorige platen vooral meer rock & roll en minder traditioneel dan je van ons gewend bent. Daar heeft Matt Rose-Spang aan bijgedragen. Vooral belangrijk voor dit album is dat we een functionele studio hebben staan waar we alles zelf kunnen opnemen. Alles is gereed om muziek te produceren en inmiddels ligt er al een tweede plaat klaar om uit te brengen. Dat komt later. Eerst de volle focus op Paint This Town.
Is het de bedoeling om in jullie nieuwe Hartland studio andere artiesten te produceren?
Ik weet het niet. Ik heb in het verleden albums van andere artiesten geproduceerd. Waarschijnlijk komt Pokey LaFarge bekend voor. Zo’n 10 jaar geleden heb ik een van zijn platen geproduceerd. Waar mijn kwaliteiten liggen is voornamelijk op het singer / songwriter vlak. Ik heb genoeg ideeën om liedjes te maken en mijn verbeelding te gebruiken. Qua platen produceren van andere artiesten zie ik mijzelf meer als een adviseur dan een album producer. Overigens hebben we de studio al een aantal keer door andere artiesten laten gebruiken. Zo is het nieuwe album van Molly Tuttle (Crooked Tree) in Hartland Studio opgenomen en ook Sierra Ferrell is in onze studio aan de gang gegaan met muziek produceren. Geweldig om dat te zien.
Wat vind je van de huidige staat van country muziek?
Ik heb laatst eens naar de Billboard Country Charts geluisterd. Artiesten die hoog stonden in deze lijst waren Kane Brown en Morgan Wallen. Wat dat betreft zie en hoor ik dat het alleen maar om geld draait. Je kunt het zien als een soort fastfood. Wij als Old Crow Medicine Show maken het veel meer in een rooted way. De muziek wat je vandaag de dag op de radio hoort laakt authenticiteit. Het is alles behalve met roots. Ik vind het gevaarlijk, want muziek reflecteert hoe de samenleving is en werkt. De country muziek die je op dit moment in de lijsten vindt is niets meer dan een snelle hap. En dat vind ik erg zorgelijk.
Hoe belangrijk zijn vandaag de dag old-time country artiesten voor jou?
Oh, ze zijn tegenwoordig belangrijker dan ooit. Zonder oude country muziek zijn we helemaal nergens. Zonder artiesten zoals de Carter Family, Jimmie Rodgers, Roy Acuff, Bob Wills, Johnny Cash, Loretta Lynn etc zou country muziek zoals we vandaag de dag kennen niet bestaan. Als je nu luistert naar wat mainstream “country muziek” is, is het onmogelijk om oude country artiesten er in terug te horen. Het enige wanneer je dit soort artiesten terug hoort is door middel van name-dropping. En dat doen ze constant, het is ongelofelijk. Ik vind het heel gevaarlijk.
Denk je dat artiesten zoals Kane Brown en Morgan Wallen oprecht met veel plezier naar oude country artiesten luisteren?
Ja, ik denk dat veel artiesten dat doen. Maar ze laten zich vooral leiden door platenlabels en de radio. Zij zijn degene die de leiding hebben over wat wel en niet gedraaid wordt. Als ik met een vinger zou moet wijzen dan doe ik dat naar de radio. Ook al wil je als country artiest authentieke country muziek produceren, de radio speelt het toch niet. Zelfs Chris Stapleton wordt hier in Amerika nagenoeg niet op de mainstream radio gedraaid.
Luister je zelf nog veel naar oude country muziek?
Ja, uiteraard luister ik daar nog naar. Je kunt mij wakker maken voor veel oude country muziek. Charley Pride, Loretta Lynn, Johnny Cash en Merle Haggard en velen anderen, ik vind het geweldig. Maar ook de roots van dat soort klassieke country muziek vind ik geweldig. Dan kun je denken aan de jaren 40 en 50 van vorige eeuw. Artiesten zoals Roy Acuff, Hank Williams, Kitty Wells luister ik graag naar. Maar ook weer de roots van die roots kun je mij voor wakker maken. En daar ligt uiteindelijk mijn grootste passie, de country muziek van de jaren 20 en 30. Dat is waar het allemaal begon met country muziek. Ik vind het ongelofelijk welk soort geluid ze toen produceerden in een heel vroeg stadium. Daar haal ik mijn grootste inspiratie vandaan.
Een band zoals de Turnpike Troubadours verwerken in hun albums het concept van “Lorrie”. Als ik naar jullie albums luister dan merk ik op dat op elk album “muddy water” vaak terugkomt. Heeft dit iets speciaal voor jou?
Ja, je zult “muddy water” vaak terug horen op onze platen. Zulke woorden en zinnen maken het duidelijk waar het nummer overgaat. Kijk je naar het schrijfproces dan schrijf ik de meeste nummers voor Old Crow Medicine Show en probeer zo nu en dan naar andere nummers en of artiesten te verwijzen. Ja, dat doen Kane Brown en Morgan Wallen ook, maar zonder echte oprechte bedoelingen. Ik wil verwijzen naar de eerste makers van Amerikaanse country muziek op een hele authentieke manier, omdat ze vandaag de dag naar mijn mening nog steeds erg belangrijk voor Amerika zijn.
Heb je nog wat positieve woorden om dit interview mee af te sluiten?
Ik wil Nederland meegeven dat er wel degelijk mensen in Nashville zijn die op een authentieke en eerlijke manier betrokken zijn met country muziek. Maar ook dat wij meedenken met de huidige oorlog situatie wat op dit moment in Europa gaande is. Er zijn veel mensen op de vlucht en onze gedachten gaan uit naar deze mensen. Hopelijk kunnen wij snel weer naar Europa komen voor wat shows om de fans te vermaken met onze muziek in deze vreemde tijden.
Paint This Town komt uit op 22 april uitgebracht door ATO Records