De Canadese singer-songwriter en multi-instrumentalist Abigail Lapell is dit jaar terug met het nieuwe album Anniversary. Het album is geproduceerd door Tony Dekker van de bekende band Great Lake Swimmers in een tweehonderd jaar oude kerk. Lapell kent in haar thuisland redelijk wat succes en won in het verleden drie Canadian Folk Music Awards, een nummer één hit op de Canadese folk radio en meer dan 40 miljoen streams op Spotify. Luister naar de muziek van Abigail Lapell en je zult gauw genoeg de vergelijking maken met bijvoorbeeld een Natalie Merchant.
Ik sprak Abigail Lapell over haar nieuwe album Anniversay, hoe nieuwe liedjes ontstaan en de moeilijkheden van het artiest zijn.
Hoi Abigail, je bent net klaar met een korte tour door Canada. Hoe waren de reacties op de nummers van je nieuwe album Anniversary?
De tour was heel leuk om te doen en ik kreeg de mogelijkheid om veel nieuwe nummers live te spelen. De reacties van het publiek waren positief en dat is altijd mooi om te horen. Het leukste nummer om live te laten horen is Rattlesnake. Ik probeer met dit nummer interactie te hebben met het publiek door ze mee te laten klappen en mee te laten zingen. Dit is nieuw voor mij, want meestal speel ik gewoon mijn liedjes en dat is het. Maar dat nummer is een fun one en voor mij live een van de leukste.
Anniversary is geproduceerd door Tony Dekker van Great Lake Swimmers. Hoe belangrijk was hij voor het productieproces van het nieuwe album?
Tony Dekker was heel belangrijk als producer. Hij leidde de opnamesessies in een eeuwenoude kerk en hij is gewend om dat in dit soort aparte omgevingen te doen met zijn band Great Lake Swimmers. In het begin was ik een beetje terughoudend om de traditionele studio te verlaten voor een kerk. Maar Tony moedigde mij aan en stelde mij gerust. Hij was tijdens het opnemen van Anniversary heel hands-on en we keken met elkaar naar ieder nummer. We bespraken de teksten en de structuren van de nummers. Ook kwam hij van tevoren naar het repeteren met mijn band. We waren al bezig met arrangementen voordat we het album opnamen. Echter bleef ik de controle hebben waar de liedjes naartoe zouden gaan, maar ik had altijd de input van Tony. Wat ik er ook bij wil zeggen is dat Tony op een paar liedjes geweldig meezingt.
Hoe was de ervaring om in een tweehonderd jaar oude kerk het album op te nemen?
Ik ben helemaal niet gewend om in zo’n aparte omgeving een album te produceren. Mijn voorgaande albums zijn allemaal geproduceerd in normale studio’s met alles al aanwezig. Dit was een immense kerk en ook nog steeds in werking. Op de zondag moesten we de kerk een aantal uur verlaten omdat er een dienst gepland stond. Zeker als een vocalist moet ik zeggen dat het opnemen van Anniversary een heel ander geluid heeft gebracht. Op de meeste liedjes waren we allemaal bij elkaar in de ruimte en aan het spelen. Heel uniek. De kerk had ook allemaal hele speciale instrumenten zoals orgels, harpen en een mooi klinkende piano. We hebben echt veel geluk gehad met deze locatie.
Op wat voor manier ben je opgegroeid met muziek?
Ik houd al vanaf jongs af aan van muziek en in huis waren we er als familie veel mee bezig. Mijn moeder speelde de klassieke piano en daardoor kreeg ik veel mee van klassieke muziek. En mijn vader hield heel erg van opera muziek, waar ik eerlijk gezegd niet heel fan van ben. In mijn huis was er niet heel veel pop muziek te horen. Ik kom van Joodse afkomst en daardoor was er ook veel religieuze muziek te horen. Religieuze muziek is in een soort van rare manier een grote invloed op mij geweest.
Hoe ontstaan nieuwe liedjes bij je? Is dat iets wat je makkelijk doet of moet je er echt voor werken?
Bij mij komen melodieën heel makkelijk, maar het schrijven van teksten is meer een uitdaging. Zoals andere songwriters ook ervaren komen sommige liedjes vanzelf en andere liedjes hebben tijd nodig. Soms vanuit het niets, maar soms is het ook echt hard werken. Maar als ik eenmaal bezig ben, dan blijf ik schrijven en zingen. Het afmaken van een liedje is een heel ander verhaal. Ik heb gelukkig geen last van writer’s block, want het komt allemaal heel natuurlijk. Inmiddels heb ik meer dan duizend liedjes in melodie geschreven, alhoewel niet allemaal even perfect. Ik heb meer moeite met de teksten. Als je teksten toevoegt aan een liedje, dan verliest het haar mijn mening iets. Het verliest een soort van rauwheid. Ik heb minder interesse om over iets te zingen en het gaat mij meer om het geluid.
Als ik luister naar je albums dan maak ik snel de vergelijking met Natalie Merchant. Is zij een grote invloed geweest op je muziek?
Ik vind Natalie Merchant geweldig, maar om eerlijk te zijn ben ik niet heel bekend met haar muziek. Ik ken haar grote hits, maar haar albums ben ik niet heel bekend mee. Ik denk niet dat zij een hele grote invloed op mij is geweest, maar ik beschouw het als een compliment. De afgelopen jaren luister ik veel naar Sharon Van Etten en oude elektronische folk albums. En in mijn jeugd was ik een grote fan van Cat Power en Sinéad O’Connor. Ik denk dat ik probeer te zingen zoals Sinéad O’Connor.
Heb je tegenwoordig nog wel tijd om naar nieuwe muziek te luisteren?
Als ik onderweg ben tussen shows heb ik tijd om muziek te luisteren. Als ik thuis ben heb ik dat minder. Sommige mensen kunnen multitasken en naast muziek luisteren andere dingen doen. Maar ik moet echt de tijd nemen zonder enige afleiding. En heel eerlijk als ik thuis ben dan gaat mijn voorkeur toch liever uit naar een beetje stilte.
Je muziek is redelijk succesvol op stream platforms zoals Spotify. Is dat iets wat je merkt in je directe omgeving?
Ik merk het een klein beetje. Het vertaalt zich niet heel erg naar betere kaartverkopen. Maar tijdens iedere show komen er altijd een aantal mensen naar mij toe om te vertellen dat ze mijn muziek op Spotify hebben gehoord en daardoor een kaartje hebben gekocht. Op de lange termijn helpen stream platforms zoals Spotify denk ik wel. Misschien komen daardoor het volgende jaar meer mensen naar mijn shows toe denk ik dan. Zoals heel veel artiesten heb ook ik gemengde gevoelens over stream platforms, want het levert niet veel geld op.
Is het moeilijk om tegenwoordig een muzikant te zijn?
Tegenwoordig zijn er zoveel artiesten waardoor het heel moeilijk is om je te onderscheiden. Ik zag laatst een statistiek van Spotify met hoeveel muziek er per dag wordt toegevoegd. Het is absurd hoeveel dat is. Het is heel uitdagend om vandaag de dag artiest te zijn en er je fulltime job van te maken. Voor mij is het geven van shows en toeren het meest uitdagend. Je verdient er niet heel veel geld mee, maar het blijft denk ik toch het meest belangrijke van artiest zijn. Eigenlijk mag ik niet klagen, want bij veel andere banen van vandaag de dag kun je het slechter treffen. Ik prijs mijzelf gelukkig als artiest.
Wat zijn je toekomstplannen?
Mijn idee voor de toekomst is dat ik gewoon blijf toeren en nieuwe albums produceren. Ik hoop volgend jaar naar Europa te komen, want dat heb ik tot nu toe nog niet veel gedaan. Voordat ik artiest werd gaf ik muziekles aan kleine kinderen. Als het artiestenbestaan op de lange termijn niet werkt, dan kan ik altijd nog teruggaan naar lesgeven. Soms mis ik het lesgeven wel, dus dat is dan nog altijd een mogelijkheid. Maar vooralsnog heb ik de energie en passie om veel shows te geven en nieuwe muziek te produceren. Er zit wat dat betreft nog genoeg aan te komen.
Anniversary is nu te koop en te beluisteren op stream platforms