In 2022 bracht Arkansas country artiest Ashtyn Barbaree haar album Better Luck Next Time uit. Het album werd geproduceerd in in het hart van Nashville, The Studio Nashville. Ze werkte samen met grote namen in de Amerikaanse muziek industrie zoals David Ferguson, Kenny Vaughan en Jeffrey Clemens. Het album krijgt dit jaar de verdiende erkenning in Europa en wordt opgemerkt door vele muziekcritici en luisteraars. Ashtyn Barbaree maakt naam in Amerika, maar ze weet sinds 2018 ook Europa te vinden met haar authentieke country liedjes. Je kunt Ashtyn volgend jaar maart bewonderen in Nederland tijdens een aantal optredens. Ze gaat deze maand de studio in om een nieuw album op te nemen en verschijnt ergens volgend jaar. Zie specifieke tour data onderaan het interview.
Ik sprak Ashtyn over hoe het is om artiest te zijn in haar thuisstaat Arkansas, hoe ze het heeft ervaren om met grote muzikanten in Nashville te werken, wat ze van de huidige staat van country muziek vindt en waarom ze een liefde heeft voor Europa.
Hoi Ashtyn, hoe ben je opgegroeid met muziek?
Ik groeide samen op met mijn moeder en muziek is altijd een onderdeel van mijn leven geweest. We hadden allerlei instrumenten in het huis zonder dat er toentertijd televisie en internet was. In mijn vrije tijd was ik bezig met wiskunde of het spelen van muziek. Mijn moeder en omringd door instrumenten zijn heel belangrijk geweest voor de reden waarom ik artiest ben geworden. Tijdens mijn jeugd luisterde ik veel naar Johnny Cash, Fiona Apple, maar ook Björk en Portishead. Het was heel divers en verschillende genres.
Je bent van je thuisstaat Arkansas de muziek ambassadeur. Kan je hier iets meer over vertellen?
Ja, de staat accepteerde nominaties om muziek ambassadeur te worden en ze kozen mij. Dus ik representeer een soort van de muziekscene van de staat Arkansas. Geweldig om dat te mogen zijn. In december ga ik hier voor het eerst in Arkansas een album opnemen. Voor mijn eerste albums werd ik uitgenodigd door hele ervaren muzikanten om in Nashville op te nemen. Ik wist in het begin helemaal niets van albums opnemen en zij hebben mij een soort van de in’s en out’s bijgeleerd. Nu voel ik mij comfortabel in de studio en kan ik mijn nieuwe album in Arkansas opnemen.
Is het moeilijk om een artiest te zijn tegenwoordig. Heb je met veel tegenslagen te maken?
Ik ben een fulltime artiest sinds mijn middelbare school. Ik heb altijd al van muziek gehouden en heb er ontzettend veel passie voor. Arkansas heeft een hele ondersteunende en vriendelijke muziekscene. Het is voor mij persoonlijk niet heel moeilijk om een artiest te zijn. Als je echt een muzikant wil worden, dan gaat het je lukken. Het is wel hard werken, zoals het boeken van optredens en lange shows geven. In Amerika duren shows soms wel vier uur en ik heb veel van dat soort shows gedaan. But if you wanna make it happen, you can. Veel artiesten vinden dit vervelend, maar in de eerste jaren moet je gewoon uren en uren zingen en veel shows geven.
Je werkt inmiddels met veel ervaren mensen in de Amerikaanse muziekindustrie, zoals David Ferguson en Kenny Vaughan. Hoe beïnvloeden zij je albums?
Werken met dit soort mensen hebben ontzettend veel invloed gehad op mijn muziek. Met name tijdens het opnemen van muziek, maar ook hoe ik de live shows op een goede manier moet opzetten. Mijn eerste album nam ik op in The Studio Nashville met onder andere David Ferguson, Kenny Vaughan en Dave Roe. Ik kwam met wat demo’s waar ik alleen met mijn gitaar speelde. Kenny Vaughan deed zijn ding en liet de liedjes echt tot leven komen. Het was ongelofelijk om met ze samen te werken.
Hoe krijg je inspiratie met als je begint met nieuwe liedjes schrijven?
Naar mijn mening kun je overal inspiratie van krijgen. Zodra je wakker wordt begint het. De keuken inlopen en wat koffie zetten kan zomaar al voor inspiratie zorgen voor een nieuw liedje. Ik kan inmiddels over allerlei willekeurige dingen liedjes schrijven. Maar ik ben met name in mijn element als ik rustig ga zitten en goed nadenk over bepaalde thema’s. Soms is het een tekst, soms is het een thema en soms is het een gevoel. Het is voor mij heel leuk om op verschillende manieren liedjes te schrijven. Sommige artiesten hebben writer’s block en er komt dan niets uit de pen. Ik heb daar geen last van. Echter is niet elk liedje wat ik schrijf goed, maar ik kan door blijven schrijven. Veel artiesten ervaren een bepaalde druk om ieder liedje perfect te schrijven om het allemaal perfect te krijgen. Dat is juist wat je niet moet doen. Blijf gewoon schrijven en het zal waarschijnlijk niet het beste liedje ooit zijn, maar je blijft leren en groeien.
Wat vind je van de hedendaags country muziek?
Je zult waarschijnlijk recent wel gehoord hebben van Amerikaanse Country Music Awards waar Luke Combs met Fast Car het liedje van het jaar werd. Dit nummer is een Tracy Chapman cover en ik vind het heel vreemd dat dit liedje heeft gewonnen. Het getuigd van weinig respect naar de vele songwriters in de gemeenschap. Er zijn tegenwoordig zoveel goede songwriters en als dan een cover liedje het liedje van het jaar wordt dan ben ik daar heel verbaasd over. Ik denk wel dat er goede mensen in de muziekindustrie zijn met een bepaalde kracht om het juist te krijgen. Maar het geval van Fast Car is pretty sad.
Country artiesten zoals Zach Bryan hebben in Amerika groot succes. Wat vind je hiervan en zou je ook op zo’n manier je muziek willen uitbrengen?
Er zijn moderne technieken voor het uitbrengen van muziek, zoals het focussen op singles met pop invloeden. Het werkt absoluut voor sommige artiesten, maar ik denk niet dat het het meest ideale is voor iedere artiest. Ik heb niet echt interesse in de manier hoe Zach Bryan zijn muziek uitbrengt.
Je bent al in Europa geweest voor een aantal optredens. Niet iedere Amerikaanse country artiest heeft interesse om naar Europa te komen. Waarom kies jij wel om naar Europa te gaan en toch voor minder publiek op te treden?
Er is de organisatie House of Songs en zij brengen artiesten van over de hele wereld bij elkaar om samen op te treden en van elkaar te leren. Ze hebben vestigingen in Denemarken, Austin en ook in Arkansas. In 2018 trad ik voor het eerst op in Europa en was een soort van push om artiesten bij elkaar samen te brengen. Terwijl ik in Kopenhagen was had ik contact met de songwriter gemeenschap en zetten samen met hen een aantal optredens op. De hele attitude in Europa over hoe zij muziek ervaren is iets waar ik altijd al van gedroomd heb. Het publiek is helemaal niet met hun telefoon bezig en ze luisteren oprecht naar je muziek. Elk optreden van mij in Nederland, Denemarken en Zweden zijn goed te vergelijken met mijn beste optredens hier in Amerika. Als singer-songwriter is het een geweldig gevoel dat mensen liefde voor je muziek hebben en er oprechte aandacht aan besteden. Optreden in Europa is nu een routine geworden en ik ga er altijd met heel veel plezier naartoe. Ik speel in Europa voor minder publiek en dat vind ik geen probleem, want ze hebben aandacht en liefde voor mijn muziek.
Volgend jaar verschijnt er een nieuw album. Kan je hier iets meer over vertellen?
Mijn volgend album gaat over levensreizen en veerkracht tonen door alle up’s en down’s. Veel van deze nieuwe liedjes heb ik geschreven op de piano en dat is iets wat ik nog niet eerder heb gedaan. De muziek is meer stripped-down en niet met een complete productie, zoals dit wel het geval was met mijn eerdere albums. Ik werk voor dit nieuwe album met mensen waar ik regelmatig mee samenwerk zoals Garrett Jones, Phillip Cannon, Jacob Campbell en Lacy Hampton. Phillip en Jacob stonden ook op het vorige album. Deze maand ga ik het album opnemen en verschijnt ergens volgend jaar.
3 maart 2024: De Brauerij, Kranenburg-Niel (Duitsland) tickets
7 maart 2024: Cafe Cactus, Hengelo
8 maart 2024: Theater Posa, Lelystad (w/ Kentucky Snake Oil)
9 maart 2024: Vlecht Theater, Noordwolde, w/ Kentucky Snake Oil tickets
10 maart 2024: De Fermerie, Deventer
13 maart 2024: Private Show, Kopenhagen (Denemarken)
14 maart 2024: Klub Geyser, Kopenhagen (Denemarken) w/ Anna May
17 maart 2024: Private Show, Kopenhagen (Denemarken)
20 maart 2024: Private Show, Kopenhagen (Denemarken)