Josh Moore is een muziek artiest die bekend is van Bluegrass band Laney Lou and the Bird Dogs. Hij is in deze band lead gitarist, vocalist en songwriter. Inmiddels heeft de band een aantal albums uitgebracht en hebben ze de shows weer opgepakt in Amerika. Naast dat Josh Moore zijn stempel drukt bij Laney Lou and the Bird Dogs heeft hij genoeg tijd om handen gehad om eigen solo werk te produceren. The Cost is zijn solo debuut en laat een folkachtig country geluid horen. Ik sprak Josh om even bij te praten over The Cost, Laney Lou, Bluegrass muziek en meer.
Hoi Josh. Het is 2022 en je hebt net je nieuwe album The Cost uitgebracht. Hoe verloopt de release?
Ja, het gaat goed en ben blij dat ik mijn eigen muziek kan uitbrengen. Het album is nog niet zo lang uit, maar ik merk dat het door mensen wordt opgepakt en dat is fantastisch om te zien. Hopelijk gaat The Cost een mooi begin zijn van dit nieuwe jaar. Ik heb in ieder geval veel zin om de nummers live te spelen voor een publiek.
Is het plan om op te treden met dit album? Is in Amerika de situatie weer redelijk normaal te noemen of zijn er nog veel restricties aangaande optredens?
Gelukkig woon ik in Montana waar mensen veelal uit elkaar wonen en relatief weinig infecties zijn. Maar de overheid laat ons vandaag de dag in principe heel vrij als het aankomt op de pandemie. Je kan het zien als een soort wilde westen waar mensen vrij worden gelaten en situaties het beste zelf maar moeten inschatten. Toch is wel moeilijker geworden om optredens te boeken.
Je bent lid van Bluegrass band Laney Lou and the Bird Dogs. Waarom heb je besloten om een solo album uit te brengen?
Laney Lou and the Bird Dogs bestaat uit 4 leden die allemaal een eigen inbreng hebben tijdens het produceren van muziek. Ik kom vanuit de blues en folk en had zo rond de 30 nummers op de plank liggen die niet echt binnen het profiel van Laney Lou and the Bird Dogs passen. En eigenlijk wil mijn eigen nalatenschap hebben in muziek, dus vandaar dat ik dit nieuwe album heb gemaakt.
Is het plan om weer met Laney Lou and the Bird Dogs te gaan optreden?
Ik speel naast mij solo shows die ik geef ook nog gewoon bij Laney Lou and the Bird Dogs. Zo’n 2 weken van de maand speel ik met de band. De tijd die hiernaast vrijkomt kan ik mijn eigen shows boeken. En op deze manier kan ik goed rondkomen als muziek artiest.
Het album The Cost is je eerste solo album. Waar gaat je voorkeur meer naar uit, produceren van solo albums of produceren met de band?
Ik houd van beide elk op z’n eigen manier. Zo kan je met de band een stuk meer, omdat iedereen erg getalenteerd is. Er kan iemand met een idee komen waar ik nooit aan heb gedacht. Er zit dus een stuk meer dynamiek in als je met meerdere personen muziek produceert. Je brengt een nummer en je ziet het zijn eigen weg volgen bijna automatisch. Met solo muziek produceren vertrouw ik op mezelf en hoop dat ik het goed doe. De meeste instrumenten voor dit nieuwe album bespeel ik allemaal zelf, met uitzondering van de pedal steel en dobro. Naast dat heb je een producer (Brad Dollar) die ideeën brengt en daarover ga je dan in discussie. Wat werkt wel en wat werk niet. Dat proces heb ik als zeer prettig ervaren.
The Cost heeft een heel ander geluid dan Laney Lou and the Bird Dogs. Het is meer country en eigenlijk zijn de Bluegrass elementen niet aanwezig. Kan je iets meer vertellen over de benadering van The Cost?
The Cost ligt meer in het verlengde met de muziek waar ik mee opgroeide. Voordat ik bij Laney Lou and the Bird Dogs kwam was Bluegrass mij nog redelijk onbekend. Mijn doel met The Cost is om mijn favoriete muziek artiesten te eren. Dan kun je denken aan John Prine, dat is toch wel een artiest waar ik erg door beïnvloed bent. Maar ook andere artiesten buiten country zoals Fleetwood Mac. Met verschillend gitaarwerk en het mengen van diverse stijlen heb ik geprobeerd om er iets unieks van te maken. Je kunt The Cost zien als laid-back en folky.
Hoe raak je geïnspireerd wanneer je songteksten schrijft? Het lijkt erop dat je vooral schrijft over dingen die je dagelijk meemaakt.
De teksten op The Cost reflecteren inderdaad de dingen die ik in het dagelijks leven meemaak. Ik groeide op in de bergen van de Appalachen en dat is waar mijn hart ligt. Ik woon nu al zo’n 13 jaar in het westen, maar zo’n lange tijd weg ben ik de Appalachen steeds meer gaan waarderen. En dat probeer ik op The Cost met de teksten echt te eren. Naast mijn inspiratie uit de Appalachen haal ik voor de teksten ook inspiratie uit een songwriter groep. In deze groep zitten zeer getalenteerde songwriters. Zo krijgt iedereen één woord en om dat woord schrijft iedereen dan een nummer. Je krijgt een aantal uur om een nummer te schrijven dus er zit wel een bepaalde druk achter. Veel nummers voor The Cost schreef ik door deelname aan deze groep.
Naar wat voor artiesten luister je tegenwoordig graag en raak je door geïnspireerd?
Ik luister vooral naar bands zoals Trampled by Turtles, Billy Strings en The Steel Drivers. Dit zijn geen bands die pure traditionele Bluegrass spelen, maar het genre vooral combineren met andere genres zoals folk en psychedelica. Dat is muziek waar ik tegenwoordig graag naar luister. Ik vind overigens oude Bluegrass legendes zoals Bill Monroe en Tony Rice ook fantastisch en waardeer hun muziek heel erg.
Wat zijn de toekomstplannen als muziek artiest?
Natuurlijk wil ik de wereld veroveren met mijn muziek, haha. Laney Lou and the Bird Dogs is een stabiele band en naar verwachting toeren we de komende jaren erg intensief. Naast de band wil ik doorgaan met het produceren van solo werk en daarmee een andere stem laten horen. Hopelijk kan ik nog lang genieten van het spelen in Laney Lou and the Bird Dogs, maar als het zich voordoet dat de band om een of andere reden ermee stopt dan heb ik in ieder geval een platform om mee door te gaan. Vandaar dit solo album The Cost en hopelijk moge er vele volgen.
The Cost is nu uit en te beluisteren via Spotify en te koop via Apple Music.
Lees de recensie van The Cost