49 Winchester – Fortune Favors the Bold

49 Winchester - Fortune Favors the Bold album cover

Bij sommige country bands hoor je het direct: muziek vanuit passie, liefde en hart voor het genre. 49 Winchester uit Virginia is zo’n band waar de muziek in alles centraal staat en waar de energie vanaf spat. Inmiddels zijn deze heren al een tijd bezig met muziek produceren en met nieuwe plaat Fortune Favors the Bold hebben ze hun eerste grote platencontract bij New West Records te pakken.

49 Winchester zal je waarschijnlijk niet bekend voorkomen dus het is alleraardigst om ze eens voor te stellen. De band bestaat uit frontman Isaac Gibson, bassist Chase Chafin, gitarist Bus Shelton en Noah Patrick op de pedal steel. Inmiddels is Fortune Favors the Bold alweer hun vierde plaat en zetten groots in. Dit kan heel goed mogelijk het startpunt worden van een grootse carrière in de muziekindustrie.

Ik vind in ieder geval na het luisteren van deze plaat dat alle juiste ingrediënten aanwezig zijn voor succes. Fortune Favors the Bold is vooral erg country gericht en biedt genoeg interessants voor zowel de mainstream als de alternatieve scene. Zo heb je de zachte ballads waar de gevoelige pedal steels heel effectief in het hart worden geraakt, afgewisseld met up tempo honky tonk nummers. De diversiteit en bovenal de energie siert 49 Winchester het meest.

49 Winchester is jaren geleden helemaal van zero begonnen en klommen gaandeweg de ladder omhoog. Het succes van deze heren is namelijk niet zomaar komen aanwaaien. Ze hebben er ontzettend hard voor moeten werken en het is allemaal niet zonder slag of stoot gegaan. Dat ze nu Fortune Favors the Bold op New West Records uitbrengen zegt heel veel. Het harde werken en zwoegen in de honky tonks overal in Amerika betaalt zich op een geweldige manier uit.

En als ik zo naar de plaat luister gun ik het 49 Winchester. Zoals gezegd is dit muziek vanuit het hart. Vanuit een passie, vanuit liefde. Fortune Favors the Bold zal hopelijk de opmaat worden naar iets veel groters binnen country muziek. De band wil niet vergelijkt worden, omdat ze makkelijk zelf hun mannetje staan. Maar als het dan toch moet noem ik Tyler Childers als vergelijkingsmateriaal. Isaac Gibson heeft zo’n zelfde stemgeluid en ook de muziek heeft veel raakvlakken.

Al met al staat 49 Winchester aan het begin van een groot avontuur. Er zijn maar weinig muzikanten die binnen één dag succes behalen. Nee, voor de meeste muzikanten gaat het om elke dag op hoog niveau weer presteren. Net zolang tot het succes daar is. Deze band heeft dit moeten ondergaan en heeft eindelijk z’n succes gevonden. Nu is het zaak om door te gaan waar ze al jaren mee bezig zijn. En dat is country muziek produceren en spelen vanuit het hart. Met Fortune Favors the Bold zijn ze daar alvast perfect in geslaagd.

Uitgebracht door New West Records