Mandy Moore – In Real Life

Mandy Moore - In Real Life album cover

Om even een snel rekensommetje te maken, Mandy Moore heeft er dertien jaar over gedaan om een nieuwe plaat te produceren. Het gaat om Wild Hope uit 2007 en Silver Landing uit 2020. Wat heeft ze in deze tussentijd gedaan vraag je je af? Natuurlijk heeft ze een erg succesvolle acteer carrière uit de grond gestampt waar alle aandacht naar uitging. Twee jaar later na Silver Landing is Moore alweer terug met nieuwe plaat, In Real Life.

Dit keer hebben we dus niet dertien jaar moeten wachten op nieuwe muziek. Hoe dat komt? Natuurlijk speelde de pandemie een grote rol waarbij Moore een soort van thuis zat. Ook werd ze in deze periode zwanger en zodoende kon ze al haar gedachten mooi op papier zetten. Uiteraard met wederhelft en vriend Taylor Goldsmith. Hem zou je moeten kennen van de Dawes, die overigens later dit jaar ook een nieuwe plaat uitbrengen.

Maar In Real Life is dus een snelle comeback van Mandy Moore. Over Silver Landing was ik al redelijk positief en ook over dit album heb ik weinig te klagen. Het zijn lieve pop liedjes waar deze singer / songwriter jaren geleden zo bekend mee is geworden. Moore toont met deze plaat duidelijk aan dat ze muziek maken niet is verleerd.

Het genre pop probeer ik het liefst zoveel te vermijden, maar als Mandy Moore wat nieuws laat horen dan zijn mijn oren gespitst. Misschien komt dat ook wel doordat ik Moore associeer met haar vorige vriend Ryan Adams. Ondanks dat deze relatie compleet mislukte (een me-too geval) hoor je duidelijk wat invloeden van Adams terug. Niet dat Mandy Moore op zichzelf kan staan hoor, maar Ryan Adams zal zeker ook zijn goede kanten hebben getoond in de relatie.

Al met al is er weinig op In Real Life aan te merken. Het klinkt af en toe theatraal, maar dat wordt nergens erg storend. Mandy Moore weet met deze plaat gewoon weer een hele degelijke en goede indruk te maken. Het zijn allemaal overtuigende popliedjes. Soms serieus en soms heel licht, ik vind dit album een prima tussendoortje. Al vond ik dat van Silver Landing ook. Nergens wordt er heel erg buiten de lijntjes gekleurd en het is simpelweg heel degelijk vakwerk.

Fans van Mandy Moore gaan van In Real Life enorm genieten en misschien wint ze er ook nog nieuwe zieltjes mee. Het wordt mij in ieder geval duidelijk dat Mandy Moore het nog steeds in de vingers heeft. Ideale plaat om eens op te zetten en je te laten meeslepen door de catchy melodieën en het fijne stemgeluid. Nette voldoende en hopelijk heeft ze nu de smaak te pakken en hoeven we geen dertien jaar te wachten op een opvolger.

Uitgebracht door Verve Label Group