Jenny Berkel – These Are the Sounds Left From Leaving

Jenny Berkel - These Are the Sounds Left From Leaving album cover

Poëet en singer / songwriter Jenny Berkel is bekend geworden van haar werk met Daniel Romano. Romano is een hele grote muzikant binnen het singer / songwriter genre en zo’n samenwerking gebeurt natuurlijk niet voor niets. Na mijn eerste keer luisteren van These Are the Sounds Left From Leaving begrijp ik volkomen waarom men zo groots over deze dame spreekt. Je hoort het talent en weet duidelijk waar het omdraait. Dit is geweldige kwaliteit folk muziek om verliefd op te worden en dagenlang opnieuw af te spelen.

Het album schreef Jenny Berkel in een voor haar wilde en overweldigende tijd. Ze toerde intensief door Amerika en andere delen van de wereld toen daar een abrupte halt werd toegeroepen. Berkel kwam thuis terecht met enorm veel vrije tijd. En zo kwam These Are the Sounds Left From Leaving tot stand. De nummers zijn intieme benaderingen over de wereld dat voor haar overweldigend overkomt.

Luister je naar de muziek dan komt dat ook overweldigend over. Overweldigend op een manier dat Jenny Berkel de nummers heel wonderschoon inkleurt met veel viool accenten, aangevuld met subtiele akoestische gitaren, prettige drums en hier en daar wat piano klanken. Dit is precies het soort muziek om heerlijk mee weg te dromen op een lome zomeravond, zoals de afgelopen weken het geval was.

Al lijkt These Are the Sound Left From Leaving veelal op een solo project, dat is het niet. Jenny Berkel is inmiddels bekend genoeg om muzikanten met naam te betrekken bij haar muziek. Zo draagt bekend folk duo Kacy & Clayton bij aan het album en worden de viool arrangementen verzorgd door Colin Nealis. Voor dit album ging Berkel zelf achter de knoppen zitten voor de productie. Dat deed ze samen met Dan Edmonds en Ryan Boldt van een andere bekende folk groep, The Deep Dark Woods.

Door het betrekken van zoveel vakkundige muzikanten weet ze met deze plaat direct enorme indruk te maken. Het is zacht en intiem, maar bovenal heel indrukwekkend en overweldigend. Het is onmogelijk om je aandacht te verliezen tijdens het luisteren van These Are the Sounds Left From Leaving, omdat er zoveel te ontdekken valt. Zowel de muzikale inkleuring als de teksten zijn van ongekend niveau.

Dit is muziek dat balsem is voor de ziel. Jenny Berkel neigt met deze plaat naar perfectie en doet nagenoeg alles goed. Het luistert heerlijk weg en vervelen doe je je geen moment. Vooral raad ik These Are the Sounds Left From Leaving aan om eens op een rustige plek op te zetten. Laat je meeslepen door het intieme geluid en grijp hier en daar ook gelijk wat interessante teksten mee. Tijdens het luisteren merk je dat deze dame poëtisch heel talentvol is, maar ook meer dan genoeg weten te brengen muzikaal gezien. Een groot talent waar we nog veel van gaan horen.

Uitgebracht door Outside Music