Aaron Skiles – Wreckage from the Fire

Aaron Skiles - Wreckage from the Fire album cover

Je hoeft je tegenwoordig geen zorgen meer te maken over de overvloedigheid van rock muziek. Er is genoeg te vinden. Maar als rockband of als rockartiest er echt boven uitsteken is een heel ander verhaal. Je ziet en hoort genoeg middelmaat. Dat is niet het geval met Aaron Skiles. Met zijn nieuwe album Wreckage from the Fire maakt hij een volwaardige rockplaat die duidelijk niet onder doet van de rest en zelfs een stuk beter is.

Het is voor Aaron Skiles zijn eerste solo plaat, maar dat betekent niet dat hij helemaal nieuw is in de muziek business. Hij bevond zich voorheen in de band Bourbon Therapy. Met één album, twee EP’s en een groot aantal singles maakten ze vóór de pandemie furore in Amerika. De band viel uit elkaar en Aaron Skiles begon voor zichzelf te schrijven. De schrijfsels waren niet geschikt voor Bourbon Therapy en Skiles besloot om het onder zijn eigen naam uit te brengen.

Het resultaat hoor je in de vorm van Wreckage from the Fire. Ik moet toegeven dat een zwaar aangezette gitaarplaat mij meestal niet veel doet, maar na het luisteren van deze plaat ben ik daar toch milder in geworden. Ja, het bevat veelal jakkerende gitaren en is het zwaar aangezet, maar Aaron Skiles weet het op zo’n manier te brengen dat het erg aantrekkelijk en het luisteren waard is.

Voor Wreckage from the Fire kreeg Skiles hulp van wat bekende vrienden in het rock circuit. Zo nam hij de plaat op in het bekende Dial Back Studio en schreef hij de plaat samen met Matt Patton. Patton zou je als rock liefhebber bekend voor moeten komen, want hij is namelijk de bassist van Drive-By Truckers. De Truckers brengen overigens een hele interessante plaat later dit jaar uit.

Andere leden die Aaron Skiles bij stonden voor de productie van Wreckage from the Fire zijn Taylor Hollingsworth (Conor Oberst), Jay Gonzalez (Drive-By Truckers), A.J. Haynes (Seratones) en Bronson Tew. Dit zijn allemaal namen met ervaring. Deze machtige ervaring hoor je terug in de muziek op deze plaat. Alles klinkt werkelijk waar fantastisch en haarscherp. Er wordt dan ook geen gas teruggenomen en Skiles en zijn vrienden bewegen zich met enorme energie voorwaarts.

Mijn muziek hart ligt dus vooral bij rustige country, maar rock muziek kan ik zo op z’n tijd hebben. Aaron Skiles is er met Wreckage from the Fire in geslaagd om mij te overtuigen van zijn kwaliteiten. Het is pure rock muziek zoals rock muziek hoort te zijn. Ja, het is moeilijk voor (rock) artiesten om vandaag de dag op te vallen, maar Skiles lukt het met deze plaat. Ongecompliceerde energieke rock muziek is wat dit is en één van de betere rock albums van de afgelopen jaren. Luister en oordeel zelf.