Joshua Hyslop – Westward

Joshua Hyslop - Westward album cover

Heel prettig om altijd weer wat van Joshua Hyslop te horen. Deze Canadees is de laatste jaren erg productief met zijn muziek en bracht een aantal singles en EP’s uit. Dit bundelt hij nu samen tot één gehele plaat genaamd Westward. Liedjes van de EP’s aangevuld met een aantal nieuwe liedjes. Resultaat is gewoon weer een erg sterke plaat.

Het schrijven van Westward is voor Joshua Hyslop niet makkelijk geweest. Hij kwam tijdens het schrijfproces in aanraking met angstaanvallen en depressie. Dit kwam omdat hij voor het eerst vader werd, de dood van twee vrienden meemaakte en natuurlijk de pandemie. Het schrijven van Westward zorgde wel voor enige verlichting en nu ziet hij het leven weer van de zonnige kant.

En die zonnige kant is wat je duidelijk terug hoort in de teksten van deze plaat. Eigenlijk is dat altijd al zo geweest bij de platen van Joshua Hyslop, maar Westward kent wel heel veel lichtpuntjes. Desalniettemin geniet ik er met volle teugen van, zoals ik met elk album van deze singer / songwriter doe. Nee, het is allemaal niet meer vernieuwend zoals bij zijn eerste platen, maar who cares?

Ik ben tevreden met een album zoals Westward en hoe hij de muziek produceert. Je mag het inmiddels wat eentonig vinden, je mag het inmiddels saai worden, Joshua Hyslop levert met Westward kwaliteit. Soms hoeven artiesten van mij niet zo nodig te vernieuwen en gewoon laten doen waar ze goed in zijn. Dat geldt zeker voor Joshua Hyslop. Liedjes zoals op de plaat kan ik geen genoeg van krijgen.

Als je niet bekend bent met Joshua Hyslop dan staat je genoeg te wachten. Althans, als je van muziek in rustig vaarwater houdt. Met veel verlegen viool accenten, strakke banjo getokkel, hier en daar piano klanken en nette akoestische gitaren kleurt deze ervaren singer / songwriter het album prachtig in. Dit is het soort muziek wat je tot rust bedaart. En soms heb je zulke muziek in je leven nodig.

Ik kan niet anders zeggen dat Westward wederom een geweldig pareltje is van Joshua Hyslop. Ben je bekend met zijn muziek dan hoef je niets nieuws te verwachten. Ben je nog onbekend met hem dan staan er een aantal geweldige platen te wachten. Deze nieuwe plaat tikt het niveau van zijn eerdere werk makkelijk aan en naar mijn mening kun je best met dit album beginnen. Maar zoals gezegd verschilt Westward niet veel van eerder werk. Geweldige muziek, ik ben helemaal klaar voor een volgend kunststukje.

Uitgebracht door Nettwerk Music Group Inc.