Aaron Watson – Unwanted Man

Aaron Watson - Unwanted Man album cover

Aaron Watson had het in het begin van zijn muziek carrière zwaar om als onafhankelijke Texas country artiest voet aan de grond te krijgen. Het heeft hem vele jaren gekost om te komen waar hij nu is. Met elke dag enorm hard werken, veel liefde stoppen in de productie van de muziek en veel optreden heeft hij een soort van sterrendom in de country muziek bereikt. De pandemie riep daar een halt toe.

Niet alleen de pandemie was een harde klap voor Aaron Watson, ook kreeg hij het afgelopen jaar problemen aan zijn stembanden. Dat betekende absoluut niet zingen en daardoor dus niet optreden. Het is iets waar Watson voor leeft en er voor de volle 100% voorgaat. Zijn fans willen een goede avond beleven en dat is wat hij levert, elke avond keer op keer. Nu zit hij thuis en werkt zijn tuintje bij en brengt zijn kinderen naar school.

Gelukkig voor ons als country liefhebbers konden we vorig jaar genieten van zijn plaat American Soul. Er zou een snelle opvolger uitkomen en Aaron Watson voegt daad bij woord en brengt Unwanted Man uit. Een album dat opgenomen is voordat Watson stemproblemen kreeg en ten tijden van de pandemie in 2020. Was American Soul wat een de gladde Texas country kant, Unwanted Man is veel subtieler.

Toegeven dat er nog steeds een aantal krachtige uptempo nummers op Unwanted Man staan, merk je dat Aaron Watson dit keer voor de gevoelige kant kiest. Het is allemaal wat meer ingetogen en minder direct. Vooral als je het gaat vergelijken met American Soul. Naar mijn mening vind ik deze ingetogen kant van Watson veel beter passen.

Dat Watson na zoveel albums nog steeds genoeg meemaakt in zijn leven wordt direct duidelijk. Zo komt zijn gevecht met Nashville als Texas artiest terug en zingt hij over een gevecht met zijn vrienden buiten een club in Los Angeles. Ook gaat hij op Unwanted Man met een oud opaatje zitten die voor zijn dood hem allerlei waardevolle adviezen geeft. Uiteraard is er op deze plaat ook genoeg aan liefde te vinden, want Aaron Watson is een ware romanticus.

Tot 1 juli mag Aaron Watson zijn stem niet gebruiken. Zijn stembanden zijn niet volledig kapot en het probleem is van tijdelijke aard. Hij kan zijn optredens mogelijk vanaf volgend maand dus gewoon weer vervolgen. Als een echte hardwerkende cowboy is hij wel weer in de pen geklommen en begonnen met een nieuwe plaat schrijven. Nieuwe muziek zal nog wel een tijd op zich laten wachten, maar met Unwanted Man, en ook American Soul, heeft hij genoeg materiaal om live weer te gaan knallen. En dat is waar Aaron Watson van en voor leeft.

Uitgebracht door Adub Records