Brett Eldredge – Songs About You

Brett Eldredge - Songs About You album cover

Brett Eldredge is de laatste tijd vooral in het country nieuws gekomen door zijn gedachten over mentale problemen. Hij had in het verleden last van paniek aanvallen en dat belemmerde zich in de ontwikkeling van zijn carrière. Maar gelukkig bevindt Brett Eldredge zich nu in een fase van zelfvertrouwen, liefde en openheid. Dit alles brengt hij heel mooi samen op nieuwe plaat Songs About You.

Sunday Drive kwam twee jaar geleden uit en was mijn eerste kennismaking met deze Nashville country ster. Ik was redelijk positief over deze plaat en merkte direct dat Brett Eldredge over een geweldig stem bezit en dat hij zijn muziek op een hele soulvolle manier wist in te kleuren. En gelukkig is daar met nieuwe plaat Songs About You weinig aan veranderd.

Ook op zijn nieuwe plaat horen we een Brett Eldredge in uitstekende vorm. Ondanks dat Sunday Drive pas twee jaar oud is, heeft hij voor Songs About You de tijd genomen. Ik hoef niet meer uit te leggen waar deze grote beschikbaarheid van tijd vandaan komt. Desalniettemin klinkt deze plaat niet als een snelle productie. De melodieën zijn fijn, de teksten zijn divers en het stemgeluid is wederom krachtig.

Songs About You is naar mijn mening dé perfecte plaat als je hedendaagse Nashville country op z’n best wilt horen. Brett Eldredge is de ervaren man en weet met zijn productie team precies de juiste snaren te raken. Op sommige momenten weet hij het heel subtiel met heel veel gevoel te brengen, terwijl op deze plaat ook sommige nummers heel luchtig en open worden gebracht. Precies de juiste blend.

Brett Eldredge zegt zelf over Songs About You dat hij z’n “sweet spot” heeft gevonden. Klinkt een beetje vaag, maar deze plaat doet alles goed en meer. Eldredge weet bij deze nummers wederom veelvuldig de piano terug te vinden, zoals dat ook op Sunday Drive het geval was. Dat vind ik goed passen bij hem en brengt hem binnen country muziek een eigen identiteit, een bepaalde authenticiteit. Je herkent meteen dat je een Brett Eldredge plaat aan het luisteren bent. Heel knap.

Toch blijft Brett Eldredge nog altijd onzeker of zijn platen het wel goed gaan doen bij de fans en country muziek. Ik raad hem aan om dat vooral niet te doen, want hij heeft zich in het verleden meer dan bewezen. Hij heeft de kwaliteiten om steeds weer met interessante nieuwe melodieën te komen en dat maakt hem zo sterk. Songs About You is geweldig en ik kan maar niet stoppen met luisteren naar deze plaat.

Uitgebracht door Warner Music Nashville