Abby Bryant & The Echoes – Not Your Little Girl

Abby Bryant & The Echoes - Not Ypur Little Girl album cover

Geef mij maar een flinke scheut soul in muziek en ik loop ermee weg. Zo’n artiest als Yola vind ik geweldig. Die heeft heel veel soul in zich en kleurt haar muziek op fantastische soulvolle wijze in. Stand By Me van dit jaar was ik dan ook erg positief over. Je zou denk dat soul muziek door donkere vrouwen wordt bezongen, maar niets is minder waar. De blanke Abby Bryant uit North Carolina debuteert dit jaar met soulplaat Not Your Little Girl.

Om precies te zijn komt Bryant uit Gastonia, North Carolina en speelt muziek al sinds haar kindertijd met muziekvriend en gitarist Bailey Faulkner. Het jarenlange plezier maken met muziek betaalt zich dit jaar dubbel en dwars uit. Samen met band The Echoes brengt Abby Bryant Not Your Little Girl uit. Een plaat die helemaal niet misplaats is naast andere grote soulplaten van deze tijd.

Want Not Your Little Girl bevat alle ingrediënten van een goede soulplaat. En waarschijnlijk druk ik dat nog te zachtjes uit. Het is genieten met hoofdletters, oef wat is dit mooi. De composities zijn erg sterk en er zit genoeg dynamiek in om het meer dan vijftig minuten lang boeiend te houden. Voor je het weet kom je bij het laatste nummer terecht, zonder je te vervelen. Integendeel, het boeit ontzettend.

Abby Bryant & The Echoes zijn erg sterk op elkaar ingespeeld. Dat dit een debuutplaat is verbaasde mij in het begin heel erg. De kwaliteit is hoogwaardig soul spel en The Echoes kleuren de muziek erg sterk en scherp in. Natuurlijk mogen kerkorgeltjes niet ontbreken en je hoort ook veel blazers. Hoeveel soul wil je in een album hebben?

Gaan de teksten dan ook ergens over? Zoals je van een goede soulplaat mag verwachten treedt de liefde nadrukkelijk op de voorgrond. Worstelingen met liefde, het omarmen van liefde en liefde zien verdwijnen. Abby Bryant weet het op een zodanige manier te brengen dat het niet al te zoet overkomt. Juist bezingt ze haar overdenkingen over liefde op een manier die uitstekend past binnen soulmuziek. Niets opzienbarends, we hebben het al eerder gehoord, maar in combinatie met de muziek is dit perfect.

Je wilt met Not Your Little Girl swingen en dansen. Als je dat gevoel krijgt bij muziek dan weet je dat het goed zit. Abby Bryant & The Little Echoes krijgen het voor elkaar en er mogen naar mijn mening meer van dit soort albums verschijnen. Het soul sausje ligt er dus duidelijk dik boven op. Een nieuwe Yola is altijd welkom en met zo’n plaat als Not Your Little Girl ben ik helemaal om. Een kerkganger ben ik niet, maar als ze dit soort muziek laten horen laat ik mij zeer waarschijnlijk overhalen om sinds lange tijd weer eens een bezoekje te brengen. Deze plaat zit vol met bezieling en treft de roos ieder keer weer.