American Aquarium – Slappers, Bangers & Certified Twangers, Vol 2

American Aquarium - Slappers, Bangers and Certified Twangers volume two album cover

Er zijn muzikanten die het rustig aan doen tijdens de pandemie. De tijd die vrij komt besteden ze aan hun gezin en drinken een glaasje of twee. Maar er zijn ook muzikanten die op volle kracht doorgaan, optredens of niet. Een zo’n band is American Aquarium uit Raleigh (North Carolina). Eerder dit jaar brachten ze een album uit met allerlei 90’s covers, zo tegen het einde van het jaar verrassen ze met een tweede deel.

Over deel één was ik al uiterst positief en ook met deeltje twee is helemaal niets mis. Frontman BJ Barham kent zijn klassiekers. Hij groeide op in de jaren negentig van de vorige eeuw en haalt daar zijn inspiratie vandaan en tovert het om tot een American Aquarium sausje. Je merkt dat de band op deze twee cover albums veel plezier uitstralen en dat komt heel goed over op de luisteraar. Dat met waarschijnlijk het doel om even de tijd even te doen vergeten en je in de muziek te verliezen.

Zoals gezegd bestaat dit tweede deel wederom uit 90’s covers. Nu ben ik niet heel erg van de 90 country, maar met nummers zoals Bubba Shot the Jukebox, That Ain’t My Truck en Nobody Wins gaan je handen in de lucht en verblijden je. Als deze plaat uit de pen van Barham had gekomen dan had deze hoog geëindigd in het eindejaarslijstje. De covers zijn krachtig en veelal echte meezingers. Heb je even een mindere dag? Zet Slappers, Bangers & Certified Twangers op en het tovert een lach op je gezicht, serieus.

Gelukkig heb je bands als American Aquarium die passie en liefde voor het vak uitstralen. Dit is geen band die even een plaatje maakt, of even het podium opstapt om een nummer te spelen. Ze leven muziek en dat ondervind je op platen zoals deze volumes, maar ook bij optredens. Ik kan mij nog heel goed het optreden in Vlaardingen herinneren waar de band optrad voor zo’n 100 man. Niets vergeleken met het publiek wat in Amerika op ze afkomt. Maar ze speelden die avond het dak er vanaf zo goed.

Volgend jaar kunnen we een nieuwe plaat verwachten met nieuwe nummers. Het album gaat Chicamacomico heten. Waarschijnlijk zal die ergens in de lente uitkomen. Ook met deze aankondiging merk je aan alles dat American Aquarium muziek leeft. Speciale deluxe edities, prachtig vormgegeven album cover en meer extra’s. Het is niet zo alsof ze dat moeten doen, maar ze doen het voor liefde voor de muziek en hun fans.

Deze Slappers, Bangers & Certified Twangers volume twee kwam als een totale verrassing en is een leuk kerstcadeautje. De afgelopen dagen heeft deze plaat meerdere keer opgestaan en het is aan te raden om dit album op maximale volume te zetten. American Aquarium staat garant voor energieke en bevlogen Americana muziek en dat is ook dit keer wat je precies krijgt. Dit houdt de fans wel een paar maanden zoet en kunnen dan rustig toeleven naar een set gloednieuwe nummers. Machtigmooie band die keer op keer kwaliteit levert. Subliem.

Uitgebracht door Losing Side Records / Thirty Tigers