Ad Vanderveen – Candle To You

Ad Vanderveen - Candle To You album cover

De Amsterdammer Ad Vanderveen is een muziek artiest van de oude stempel. Opgegroeid met legendarische artiesten zoals Hank Williams, Woodie Guthrie en Bob Dylan. Als ik dit soort namen hoor dan is mijn interesse direct gewekt. Eigenlijk had ik Ad Vanderveen al veel eerder moeten bespreken, want hij heeft in het verleden best aardig wat Americana albums uitgebracht. Om een of andere reden is het altijd langs mij heen gegaan, tot nu, Candle To You.

En wat ben je blij dat ik Candle To You kan recenseren. Wat ik hoor is een echte Americana artiest die met allerlei soorten instrumentatie veel indruk weet te wekken. Opmerkelijk en ongelofelijk dat wij dit soort kaliber artiesten in ons land hebben, maar het is echt waar. Ad Vanderveen maakt zulk goede Americana muziek dat het met gemak kan boksen tegen de Americana van buiten Nederland.

Candle To You is wat dat betreft een hele aangename eerste kennismaking. Je hoort dus een explosie aan diverse instrumentatie gebruik. Een explosie niet in de zin van een bombast of groots geluid, maar vooral verschillende laagjes en diverse instrumenten. Veel instrumenten komen voorbij zoals akoestische gitaren, pedal steels, percussie, mondharmonica en zelfs de mandola – een vroege versie van de mandoline.

Dit alles maakt van Candle To You een hele rijke plaat die vooral veel schijnt door subtiliteit. Nergens wordt er echt uit de bocht gevlogen en Ad Vanderveen behoudt het vooral heel eenvoudig. Dat maakt de plaat heerlijk om naar te luisteren en door die laagjes verveelt het geen moment en houdt het de muziek tien nummers lang erg boeiend.

Candle To You is dus mijn eerste plaat die ik van Ad Vanderveen en het stelt absoluut niet teleur. Een snelle blik op het oeuvre van hem doet blijken dat Ad een bezige man is. De laatste jaren brengt hij altijd wel wat nieuws uit. Overdaad schaadt soms, maar aan Candle To You hoor ik alles behalve inspiratieloze muziek. Het doet uitnodigen om snel meer van zijn werk te verkennen.

Blij verrast dat wij als Nederlanders in Ad Vanderveen een Americana artiest hebben waarbij we van kwaliteit uit kunnen gaan. Dat is nog niet zo snel een vast gegeven en naar mijn mening zijn goede Americana artiesten uit Nederland op één hand te tellen. Om deze recensie af te sluiten wil ik een gedeelte van de tekst van het openingsnummer geven. Ad Vanderveen met Candle To You, wat een prachtig wonderschone plaat.

“Love what you find or you find what you love
Do what you love and you’ll be taken care of”