Hippo Campus – LP3

Hippo Campus - LP3 album cover

Magic Man, Panama Wedding, Smallpools en The Colourist zijn zomaar wat bandjes die voor mij in het verleden best aantrekkelijke indie muziek maakten. Sommige bestaan nog, sommige zijn opgesplitst, maar dat het leuke muziek heeft opgebracht is wel zeker. Op Spotify en andere stream diensten zijn deze bandjes nog te vinden en aan te raden. Hippo Campus was voor mij tot voor kort nog een onbekende band, maar na het luisteren van nieuwe plaat LP3 heb ze genoeg indruk weten te maken voor een recensie.

De Minneapolis band maakt eenzelfde soort slag muziek zoals de genoemde bands in de inleiding en het is voor mij met de muziek op LP3 echt een trip-down-memory-lane. Hippo Campus is jonge band bestaande uit vijf gasten en oude schoolvrienden van elkaar zijn. Zo’n verhaal die je veel hoort bij dit soort bands. Dit is dus de derde plaat en met maximale volume is het maximaal genieten.

Er gebeurt wat dat betreft veel op LP3. Die jeugdige bevlogenheid merk je aan alles bij deze muziek en bestaat vooral veel uit energie en nog meer energie. Het is dan na afloop van deze plaat ook echt even bijkomen en jezelf af te vragen wat je allemaal hebt voorbij horen komen. Dat kan je nog wel eens verrassen en is niet altijd even duidelijk.

De excentrieke geluidseffecten komen met name op het conto van producer Caleb Hinz. Misschien niet een naam die je direct bekend voorkomt, maar hij drukt op deze plaat van Hippo Campus duidelijk zijn stempel op een erg positieve manier. Vage geluiden van rommelende potjes en pannen en diverse drumpartijen zijn nog maar het tipje van de ijsberg wat je hier allemaal krijgt te horen.

Ik vraag mij af na het luisteren van LP3 hoe Hippo Campus het er live vanaf brengt. Lijkt mij moeilijk om alle geluiden die je hier hoort in een live-setting met succes weet te brengen. Maar dan nog zonder die geluidseffecten zal deze band er een aardig broeierig avondje van maken. Dat is wel een ding dat zeker is na het horen van LP3.

Energiek, jeugdig en eigenaardig is waar het bij Hippo Campus allemaal omdraait. Hippo Campus is een band die overigens een grote naam is in de alternatieve muziek. In ieder geval een stuk groter dan de genoemde bandjes in de inleiding. Met miljoenen plays op de stream diensten is deze band duidelijk doorgebroken bij de mainstream. Met LP3 gaan ze ongetwijfeld opnieuw scoren, want dit is zeer toegankelijke muziek en gaat vol gas vooruit. Heerlijk om dit soort bands zo nu en dan voorbij te horen komen en brengt bij mij veel herinneringen naar boven. Verstand even uit en volop genieten van de muziek is het advies dat ik je hier mee wil geven.

Uitgebracht door Grand Jury Music