Adam Hood – Bad Days Better

Adam Hood - Bad Days Better album cover

Balanceerde Adam Hood tijdens zijn vorige plaat Somewhere in Between nog tussen goed en kwaad, op nieuwe plaat Bad Days Better heeft hij volledig het licht gevonden. Alhoewel je qua muziek stijl niet veel verschil hoort ten opzichte van eerder werk zijn titels zoals Business with Jesus en Don’t Do It kenmerkend voor het nieuw gevonden geloof. Het siert Hood en levert wederom kwaliteit country muziek af.

Dat doet hij overigens niet alleen, want hij wordt bijgestaan door grote artiesten binnen country muziek. Zo helpen leden van Blackberry Smoke mee en produceert niemand minder dan Brent Cobb Bad Day Better. Zijn dit signalen dat Brent Cobb de taken van zijn bekende oom (Dave Cobb) gaat overnemen? In ieder geval met deze plaat levert hij puik werk af.

Nog belangrijker is misschien wel de samenwerking met Miranda Lambert op het nummer Harder Stuff. Adam Hood zegt zelf over Lambert dat zij de persoon is geweest die zijn muziek carrière in Nashville groot heeft gemaakt. Zonder haar hulp zou Hood niet zover gekomen zijn als waar hij nu is. Interessant dat Miranda Lambert meezingt op Bad Days Betters, alhoewel het minimale achtergrondzang is.

Adam Hood mag in Nederland dan erg onbekend zijn, in de Verenigde Staten weet hij aardig naam te maken. De muziek van deze country man is het beste te typeren als soulvolle country muziek. Dat soul gevoel is iets wat duidelijk terug komt op zijn vorige platen en ook Bad Days Better heeft een grote dosis aan soul.

Dat kan eigenlijk ook niet anders gezien het feit dat deze plaat is opgenomen in Macon, Georgia. Er is niet zomaar een studio uitgekozen, maar het fameuze Capricorn Studios. En dit is nu net waar grote soul artiesten zoals Al Green, Percy Sledge en Otis Redding hun muziek in het verleden produceerden. Je hoort duidelijk dat Adam Hood met Bad Days Better het soul gevoel heel goed heeft weten te vangen.

Ik was al aardig positief over vorige plaat Somewhere in Between en ik ben nog positiever over Bad Days Better. Het is geweldig om te horen dat Adam Hood zijn geloof heeft teruggevonden en de drank laat staan. Zo’n nuchtere staat kan ervoor zorgen dat de kwaliteit van de muziek achterblijft. Immers zegt men dat de beste muziek ontstaat als je verdovingsmiddelen gebruikt. Maar Hood weet met deze plaat alle juiste snaren te raken en een geweldige plaat te brengen. Heerlijk krachtig stemgeluid, sterke nummers en doordrenkt met soul invloeden, wat wil je nog meer?

Uitgebracht Southern Songs / Soundly Music