Sunny Sweeney – Married Alone

Sunny Sweeney - Married Alone album cover

Het heeft lang moeten duren maar eindelijk brengt Sunny Sweeney met Married Alone een nieuwe plaat uit. Er is tussen vorige plaat Trophy uit 2017 en dit jaar veel gebeurd en je hoort er van alles over op het nieuwe album. De titelnaam doet al vermoeden dat het misgelopen huwelijk van Sweeney centraal staat. Alle emoties tijdens en na haar huwelijk krijgen een plaatsje op Married Alone.

Was Sunny Sweeney ten tijde van Trophy nog een relatief onbekende country artiest, ze heeft tussen toen en nu enorm grote stappen gemaakt. Dat is te merken aan Married Alone, want er doen ongelofelijk veel grote namen mee uit de country muziek. Het zegt wat over de talenten van Sweeney als artiest en deze talenten worden optimaal bewerkt op deze nieuwe plaat.

Zo zaten Paul Cauthen en Beau Bedford (van The Texas Gentlemen) achter de knoppen om Married Alone op te nemen. En dat is iets wat direct opvalt. Met name Paul Cauthen drukt sterk zijn stempel op de plaat. Dat gebeurt doordat er veel rock elementen werden toegevoegd, iets waar Cauthen bekend om staat. Waren vorige platen van Sunny Sweeney nog zacht, Cauthen en Bedford hebben de rock kant van Sweeney naar boven gehaald.

Naast deze twee bekende producers doen er nog meer bekende namen mee uit de country wereld. Zo schreven onder andere Lori McKenna, Brennen Leigh, Josh Morningstar, Kendell Marvel en Buddy Owens mee aan de plaat. Married Alone is duidelijk een groot samenwerkingsproject geweest en dat hoor je aan de kwaliteit van de muziek en de teksten.

Married Alone rockt dus lekker weg, maar het beste nummer van deze plaat is naar mijn mening het titelnummer, een ballad. Zoals gezegd heeft Sunny Sweeney een vervelend huwelijk achter de rug en op titelnummer Married Alone laat ze haar emoties de vrije loop en mijmert over hoe alleen ze soms was tijdens haar huwelijk. En natuurlijk is het heel mooi dat Vince Gill zijn stemgeluid verleent om het nummer nog meer emotionele kracht mee te geven.

Het album Trophy ben ik de laatste jaren erg gaan waarderen en ook Married Alone komt hier goed binnen. Naast de muziek en teksten is ook het stemgeluid van Sunny Sweeney geweldig om te horen. Ik vind het zelfs één van de beste vocals van de hedendaagse country muziek. Het kan op momenten zeer zacht en teder zijn, maar ze kan er ook heel krachtig mee uithalen.

Vijf jaar heeft het moeten duren voordat Sunny Sweeney deze plaat uitbrengt. Dat is voor muziek begrippen natuurlijk veel te lang. Maar ondanks het lange wachten ben ik tevreden met het uiteindelijke resultaat. Married Alone is een prachtige plaat waar Sweeney straalt en haar beste kant laat zien. Een memorabel album waar Sweeney met behulp van grote country artiesten nieuwe wegen opzoekt. Ik kan hier maar geen genoeg van krijgen en hopelijk betekent dit een grote doorbraak in country muziek. Het zou helemaal verdiend zijn.

Uitgebracht door Aunt Daddy Records / Thirty Tigers