Adam Klein – Holidays in United States

Adam Klein - Holidays in United States album cover

Americana artiest Adam Klein maakt nu al een aardig tijdje albums. Met name in de Verenigde Staten krijgt hij erkenning voor zijn muziek. Ook scoren zijn albums redelijk in de Europese Americana chart. Ik ken deze Americana troubadour tot voor kort nog niet, maar kreeg interesse toen ik de eerste singles van zijn nieuwe album Holidays in United States hoorde.

Adam Klein kan gezien worden als een soort van sterkhouder binnen de Americana scene. Een vaste kracht en weet met zijn muziek altijd goed te scoren bij zijn fans en Americana luisteraars. Hij deelde in het verleden het podium met artiesten zoals James McMurtry, Josh Ritter, Steep Canyon Rangers, Shovels & Rope, Abigail Washburn & The Sparrow Quartet met Béla Fleck.

Ook tijdens de productie van Holidays in United States heeft hij grote namen om zich heen weten te verzamelen. Zo speelt Matt Patton van Drive-By Truckers mee en is de plaat geproduceerd door Grammy nominee Will Robertson. Daarnaast waren de vaste bandleden van Adam Klein present, met Bret Hartley op de elektrische en steel gitaren en Colin Agnew op de drums.

Voor mij was Adam Klein tot voor kort nog geheel onbekend. Ook hoorde ik vrij weinig nieuws over Holidays in United States. Het is dan altijd afwachten wat zo’n album doet na het horen van een eerste single. Maar na een eerste keer luisteren naar deze muziek ben ik er best enthousiast over. Mede omdat de productie zo professioneel is en dat deze troubadour wat te vertellen heeft.

De muziek is perfect Americana, maar nog belangrijker op Holidays in United States zijn de teksten. Het album is opgenomen tijdens de pandemie en Adam Klein deelt daar zijn mening over. Maar ook andere maatschappelijke en politieke issues krijgen aandacht van Klein, zoals hoeveel mensen van kleur in de Verenigde Staten de laatste jaren door de politie zijn vermoord. Belangrijke teksten over de problematiek van Amerika anno 2023.

Holidays in United States klinkt op sommige momenten episch, maar weet ook gevoeligheid te tonen met rustige liedjes. Wat duidelijk wordt tijdens het luisteren is dat Adam Klein een geweldige singer-songwriter is met genoeg verhaal. Dit soort muziek is belangrijk, omdat het belangrijke onderwerpen onder de aandacht brengt. Deze plaat zet je aan het nadenken en je krijgt het ook nog eens in een fraai Americana jasje. In het begin niet verwacht, maar dit album is Americana te vergelijken met de betere Americana platen van dit jaar.