Matthew Logan Vasquez – As All Get Out

Matthew Logan Vasquez - As All Get Out album cover

Matthew Logan Vasquez heeft zijn successen in het verleden meer dan behaald. Niet alleen heeft hij succes als solo artiest, maar ook met zijn rockband Delta Spirit. Invloeden worden gehaald uit artiesten zoals Gram Parsons, Kurt Cobain, Neil Young en Iggy Pop. Niet gelijk artiesten waar ik heel enthousiast van word, maar nieuwe plaat As All Get Out is toch meer dan verdienstelijke en mag opgemerkt worden.

Inmiddels is Matthew Logan Vasquez getrouwd, heeft twee zoons en is al een tijdje nuchter en weet van de drank af te blijven. Klinkt dat het allemaal best goed met hem gaat en dat is dan ook te horen aan dit nieuwe album As All Get Out. Hij heeft een reden gevonden om te leven en maakt er het beste van. Als er dit soort albums uitkomen mag hij van mij lang door blijven gaan als solo artiest.

Het genre dat Matthew Logan Vasquez maakt als solo man is divers te noemen. As All Get Out is dan ook moeilijk te typeren, omdat elk nummer weer anders is. Dat geeft hij zelf ook toe en hij heeft meer interesse in teksten dan een muzikaal geheel. Interesse om dit album eens op te zetten verwachten dan ook genres zoals indie, rock, folk en funk muziek. Niet makkelijk om er een bepaald labeltje aan te plakken.

Alhoewel Matthew Logan Vasquez genoeg erkenning krijgt van muziek critici en fans moet ik toch een aantal vergelijkingen maken. Tijdens het luisteren hoor ik verschillende artiesten terug. Zo is Dashboard Confessional duidelijk terug te horen. Maar ook bijvoorbeeld een Starsailor en het niet meer bestaande Australische Jet. Je weet wel, van de hit Are You Gonna Be My Girl. Best van elkaar verschillende artiesten. Dat komt dus door de kleurrijke diversiteit aan muziekstijlen op As All Get Out.

Ondanks veel variatie is As All Get Out niet moeilijk om te luisteren. Het zijn makkelijke eenvoudige liedjes en je kunt er prettig mee ontspannen. Je merkt dat Matthew Logan Vasquez de ervaren man is, want de productie klinkt zeer netjes verzorgd. Met dit soort platen moet je gewoon niet al te veel nadenken en gewoon de muziek z’n werk laten doen. Dat werkt het beste.

Matthew Logan Vasquez heeft zijn geluk in het leven hervonden en As All Get Out is daar het bewijs van. Dit album zal niet bekend gaan worden bij de mainstream, maar de fans en verfijnde muziekliefhebbers zullen dit album waarschijnlijk wel gaan ontdekken. Dit soort platen zijn uitstekend om zonder zorgen te luisteren en dat is waar het in excelleert. Niet bijzonder, maar gewoon degelijk en sterk.