Adeem the Artist – White Trash Revelry

Adeem the Artist - White Trash Revelry album cover

Het is december en dan is het een feit dat er bijna geen nieuwe albums meer uitkomen. Er worden hier en daar wat live platen, compilaties of kerst platen uitgebracht, maar dat is meer om cadeau te doen voor de feestdagen. Gelukkig kwam er recent nog wel een interessant nieuwe plaat uit van Adeem the Artist. White Trash Revely is een mooie afsluiter van het jaar 2022.

Adeem the Artist kreeg met zijn platen inmiddels aardig wat lovende kritieken van onder andere Rolling Stone en American Songwriter. Er zat dus wat druk op met het produceren van nieuw werk en met White Trash Revelry maakt hij de hoge verwachtingen helemaal waar. Een juweeltje van album waarbij er genoeg te genieten is.

Americana is wat je Adeem the Artist het best kunt typeren. Deze Amerikaan kleurt zijn muziek in met diverse lagen instrumenten en op iedere nummer is er elke beluistering wel wat nieuws te ontdekken. Met name het gebruik van strijkers en pedal steels doen het hier erg goed en maakt dat White Trash Revelry zich op een positieve manier onderscheidt van de rest.

Maar ook de teksten zijn interessant genoeg om te volgen. Adeem the Artist mijmert over van alles op White Trash Revelry en je merkt dat hij wat te vertellen heeft. Zo zingt hij over het beschamende Amerikaanse verleden van macht, corruptie en verovering. Maar ook hedendaagse problemen weet hij aan de kaak te stellen op serieuze wijze. Niet overal wordt het serieus, want Adeem weet ook een aantal liedjes met donkere humor te brengen.

White Trash Revelry is een leuke plaat en de nummers liggen stuk voor stuk lekker in het gehoor. Er is een mooie blend van ballads en uptempo liedjes en vervelen hoef je je niet te doen. Je blijft elke keer geboeid luisteren en veel melodieën blijven nog lang na sidderen. Daarbij komt dat Adeem the Artist ook een mooi bevlogen stemgeluid heeft.

Gelukkig toch in de maand december nog een leuk album. White Trash Revelry is memorabel en je krijgt na afloop steeds de neiging de plaat opnieuw te willen luisteren. Daarom heb ik de afgelopen weken dit album dan ook veel geluisterd en nog steeds gaat het maar niet vervelen. Houd je van een ongecompliceerde Americana geluid met interessante songteksten dan zit je bij Adeem the Artist helemaal goed. Komkommertijd of niet, dit album brengt toch nog een beetje leven in de brouwerij in rustige tijden van nieuwe album releases.

Uitgebracht door Four Quarters Records / Thirty Tigers