Honey Harper & The Infinite Sky – Honey Harper & The Infinite Sky

Honey Harper & The Infinite Sky album cover

Honey Harper is de artiestennaam van Amerikaan Will Fussell en zijn Canadese vrouw Alana Pagnutti. Vijf jaar lang woonden ze in Londen en twee daarvan produceerden ze hun debuutplaat Starmaker. Het album werd bejubeld door vele muziek critici en dat zorgde ervoor dat ze aan de slag gingen met een nieuwe plaat. En zie twee jaar later is daar een nieuwe titelloze plaat.

Dit keer zijn ze terug in hun thuisstad Los Angeles, brachten een groep muzikanten bij elkaar en noemden het The Infinite Sky. Met vakkundige muzikanten heb ze het voor elkaar gekregen om het altijd moeilijke tweede album syndroom weten te overwinnen. Dat is altijd moeilijk voor muzikanten, maar Honey Harper is het gelukt. De album titel mag wat makkelijk zijn gekozen, de muziek is dat allerminst.

Want Honey Harper & The Infinite Sky weten een fantastische memorabele plaat te produceren. Het klinkt allemaal niet groots en de muzikale inkleuring wordt juist heel minimaal gehouden. Zelfs heeft het iets weg van trage country muziek waar de instrumenten zacht zijn en de vocals stroperig. Maar de muziek heeft iets onweerstaanbaar waar je naar wilt blijven luisteren.

De muzikale inkleuring is toch wel heel subtiel gebracht. Je hoort dat er intensief gebruik gemaakt wordt van zacht krijsende pedal steels, maar ook de piano, drums en gitaren doen zo hun ding. Zelfs wordt er heel af en toe gebruik gemaakt van achtergrondzang. Dat geeft naast de croonende Will Fussell een extra dimensie mee.

Toch heb je als je luistert naar de teksten op deze plaat niet het gevoel dat Honey Harper & The Infinite Sky nog echt heel veel zin hebben om country muziek te maken. De lyrics hadden wat mij betreft een stuk positiever gemogen. Misschien vinden Will Fussell en Alana Pagnutti het na deze plaat tijd voor iets anders. En gaan ze met een volgende plaat wel een hele andere richting op, wie weet.

Dat hoop ik eerlijk gezegd van niet, want Honey Harper & The Infinite Sky maken een verslavende plaat waar zoals gezegd je naar wilt blijven luisteren. De liedjes klinken stuk voor stuk lekker in het gehoor en alles loopt heel vloeiend in elkaar over. Je hoort duidelijk dat er muzikanten met ervaring bezig zijn op deze plaat en dat er met veel liefde en passie is gewerkt. Mag dan niet zo bekend zijn hier, ik vind deze band een blijvertje en hoop dat de volgende plaat hetzelfde brengt.

Uitgebracht door ATO Records