Alex Key – Neon Signs and Stained Glass

Alex Key - Neon Signs and Stained Glass album cover

Alex Key is een Nashville country artiest die behoorlijk wat authenticiteit met zich meebrengt. Hij is opgegroeid in een klein stadje genaamd Wilkesboro (NC) en luisterde in zijn jeugd naar country legendes als George Straits, Alan Jackson en Randy Travis. Juist, dit zijn de neo traditionlisten van de jaren 90. En dat is precies wat je krijgt met Key’s Neon Signs and Stained Glass.

En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit album een verademing vind om te luisteren. Alex Key weet met dit album alle juiste snaren te raken en doet dat op hoog niveau country muziek. Neon Signs and Stained Glass is pas zijn tweede album, vorig jaar verscheen succesvol debuut Barstools and Saddles, maar je hoort gelijk welke richting het in de toekomst op gaat met deze jongen. Dat is richting grote country artiesten van dit moment zoals Randall King, Jon Pardi en Triston Marez.

Neon Signs and Stained Glass haalt veel invloeden uit jaren 90 country en daar is helemaal niets mis mee. Ik hoor liever dit soort authentieke country muziek dan de mainstream country artiesten die tegenwoordig enorm de hitlijsten domineren. Alex Key behoudt zijn eigen identiteit en doet dat op zeer fraaie wijze. Waren er maar meer van zulke artiesten, wat is het geweldig om nog naar dit soort country muziek te mogen luisteren.

Dat betekent uiteraard dat Neon Signs and Stained Glass ingekleurd wordt met een prachtig palet aan instrumenten country waardig. De pedal steels vliegen je om de oren en Alex Key schuwt het ook niet om veel fiddles te gebruiken. Tel daarbij op het geweldige stemgeluid van Key en je hebt een echte country plaat tot je die je voor de rest van het jaar niet veel meer zult gaan horen.

Alex Key heeft succes met zijn muziek en dat merk je aan zijn stream cijfers. Debuut Barstools and Saddles kan als grote hit worden gezien en Neon Signs and Stained Glass weet ook een aardige buzz te creëren in de States. De live optredens schijnen erg energiek en vibrant te zijn en ik kan mij ook niets anders voorstellen als ik naar deze plaat luister. Op plaat hoor ik al zoveel kracht en energie van deze jongen dat het live nog beter moet zijn. Alex Key gaat met zijn muziek de hitlijsten van de Amerikaanse country bestormen en niemand zal hem tegenhouden. Dit soort country artiesten zijn er om gekoesterd te worden en hopelijk zullen er vele jonge artiesten inspiratie uithalen.

Uitgebracht door Alex Key Music Group