Alex Mabey – The Waiting Room

Alex Mabey - The Waiting Room album cover

De singer songwriter Alex Mabey ging dertien jaar geleden door hele diepe dalen. Ze was jong getrouwd, maar het huwelijk liep stuk en haar gezondheid was heel slecht. Zelf geeft ze aan dat ze zo’n twintig symptomen kon opnoemen waar ze mee te dealen had. Ze kwam dagen het bed niet meer uit, maar vond uiteindelijk toch de kracht om het leven weer te omarmen. Het geloof werd een belangrijk onderdeel van haar leven en dat is duidelijk te horen aan haar album The Waiting Room.

Het is altijd mooi om te horen als mensen hun geloof herwinnen. Maakt niet uit hoe er is altijd een kracht om je weer op weg te helpen en het leven weer van een positieve kant te gaan zien. Alex Mabey heeft er zonder meer voor moeten vechten, maar ziet het leven weer positief in en is zich bewust dat ze een bepaald doel heeft in haar leven.

The Waiting Room is een prachtig inkijkje in het leven van deze singer songwriter. Het is duidelijk een plaat geïnspireerd op het christelijke geloof. Daar heb ik op zich geen problemen mee. Alex Mabey weet haar herwonnen geloof op deze plaat subtiel te brengen. Ik bedoel hiermee dat er niet teveel “hallelujahs” en “Jesus” termen voorbijkomen. Het is er, maar niet heel nadrukkelijk.

Dit album is een sterk album waar er genoeg te ontdekken valt. Je merkt dat Alex Mabey het allemaal heel emotioneel weet te brengen en dat er met veel liefde gemusiceerd wordt. Alle liedjes zitten goed in elkaar en hebben een fijne instrumentatie. Ook hier is de instrumentatie niet al te nadrukkelijk en is het stemgeluid van Mabey de ster van de show.

Het stemgeluid van Alex Mabey is simpelweg geweldig te noemen. Klinkt nog wat meisjesachtig en doet veel denken aan Maren Morris. Ook hoor ik af en toe zelfs van Lori McKenna terug alhoewel dat natuurlijk een artiest is op leeftijd. Desalniettemin weet Mabey op sommige liedjes rust te brengen, maar weet ze op sommige liedjes ook heel goed krachtig uit te halen. Het is een plezier om ernaar te luisteren.

Ondanks dat The Waiting Room veel Christelijke geloof elementen bevat is het dus allemaal niet heel storend. Alex Mabey heeft een groot talent als singer songwriter en dat laat ze hier duidelijk horen. Het album zit sterk in elkaar en ondanks dat het meer dan vijftig minuten duurt verveelt het geen moment. Het is knap als je als artiest je luisteraar meer dan vijftig minuten kan boeien en bij de les laten blijven. Niets meer dan “hallelujahs” voor deze begaafde muzikant. Ze heeft het talent, ze heeft de kracht en ze heeft het geloof. Mooi om te zien en te horen dat ze het licht weer heeft gevonden.