Villages – Dark Island

Villages - Dark Island album cover

Er is jammer genoeg vrij weinig te vinden over dit interessante bandje genaamd Villages. Het wordt met goed zoeken duidelijk dat ze vroeger de band Mardeen heette en dat ze met de nieuwe band Villages hun roots willen terugvinden. Ook wordt duidelijk dat ze invloeden halen uit grote indie bands zoals The War on Drugs en Fleet Foxes. Dat is leuk, wat te denken van dit album Dark Island?

Ik ben altijd wel te porren voor dit soort muziek. Villages weet het met Dark Island allemaal heel ongecompliceerd te houden. Er wordt niet moeilijk muziek gemaakt en de nummers zijn elk heel aantrekkelijk om naar te luisteren. Het album is een prettige luisterervaring en voor je het weet ben je zo klaar met de plaat. Altijd positief als tijdens het luisteren de tijd snel voorbij gaat.

Ongecompliceerde indie pop muziek is Dark Island het best te omschrijven. Natuurlijk is dit allemaal niet heel vernieuwend en is het veel eerder gedaan en beter. Maar ik gun Villages toch het voordeel van de twijfel en wil het onder de aandacht brengen. Je beleeft met dit soort muziek gewoon een hele leuke tijd en dat is wat muziek naar mijn bescheiden mening hoort te doen.

Het enige waar ik wel wat aan op te merken heb is de instrumentatie en productie. Het is namelijk heel moeilijk tijdens het luisteren van Dark Island te herkennen wat voor instrumenten er precies worden bespeeld. De productie is wat dat betreft wat flauw en makkelijk. De melodieën zijn zeer zeker aanwezig om het allemaal aantrekkelijk te maken, maar qua instrumentatie is het moeilijk onderscheid te maken.

Desalniettemin weet Villages wel veel plezier te brengen met Dark Island. Het is het soort indie muziek dat je doet verlangen om te gaan reizen. De titel zegt al genoeg en ook van de muziek en lyrics krijg je zin om een reisje te boeken. Ongecompliceerd niet moeilijk en heel toegankelijk. Het kleurt allemaal heel veilig binnen de lijntjes en doet vrij weinig verkeerd. Soms hoeft muziek niet zo moeilijk te zijn en dat is waar deze band goed in excelleert.

Villages zal niet hoge golven gaan maken met Dark Island. The War on Drugs en Fleet Foxes als voorbeeld nemen is mooi, maar dat soort artiesten maken stuk ingewikkeldere muziek. Desalniettemin is dit gewoon een aardig plaatje om eens op te zetten. De band levert uitstekende liedjes waar genoeg plezier mee te beleven is. Zoals gezegd krijg je een leuke tijd met deze plaat en soms is er simpelweg niet meer nodig dan dat. Fantastisch.