Alex Williams – Waging Peace

Alex Williams - Waging Peace album cover

Soms prijs ik mijzelf gelukkig dat ik albums een aantal weken voor de releasedatum kan beluisteren. Dat is ook het geval bij deze nieuwe plaat van Alex Williams genaamd Waging Peace. Outlaw country albums vind ik dit jaar niet goed vertegenwoordigd en het hadden er naar mijn mening een stuk meer kunnen zijn. Gelukkig weet deze plaat veel goed te maken.

Alex Williams wordt gezien als een one-to-watch outlaw country artiest. Niet voor niets wordt hij in de media dan ook vergeleken met artiesten zoals Chris Stapleton tot Sturgill Simpson. Dat beeld creëert hij mede door zijn charisma, rauwe stemgeluid en eigen stijl. Dit alles komt heel mooi samen op dit nieuwe album.

Deze outlaw presenteert zich nog niet heel lang binnen het outlaw country genre en Waging Peace is pas zijn tweede plaat. Toch weet Alex Williams inmiddels grote namen te betrekken bij zijn producties. Deze plaat is bijvoorbeeld geproduceerd door Grammy winnaar Ben Fowler en dat kan je als een behoorlijke luxe noemen. Productie technisch klinkt het daarom top-notch.

Maar niet alleen aan de productiekant weet Alex Williams de kwaliteit hoog te houden. Ook zijn er muzikanten aan het werk op Waging Peace van naam. Ik noem alleen al een Mickey Raphael. Hij verzorgt de mond harmonica geluiden op Willie Nelson z’n platen en doet dat ook hier. Daarnaast wordt de pedal steel bespeeld door de bekende Danny Dugmore. De teksten worden onder andere mede geschreven door Tennessee Jet en Ben Jarrell.

Alex Williams heeft de laatste jaren gebruikt om intensief te toeren en tussendoor te schrijven en werken aan nieuwe muziek. Deze ervaringen had hij tijdens zijn debuut album nog niet, maar dat heeft hij vandaag de dag ruimschoots goed gemaakt. Waging Peace is outlaw country van het hoogste niveau en kan makkelijk de concurrentie aan met artiesten zoals Cody Jinks, Whitey Morgan en Ward Davis.

Op deze plaat hoor je een artiest in uitstekende vorm met simpelweg hele sterke nummers. Cody Jinks kan gezien worden als één van de beste hedendaagse outlaws van dit moment. Alhoewel Jinks zijn laatste platen goed zijn geef ik toch meer de voorkeur aan Waging Peace. Het klinkt allemaal wat meer frisser, meer bevlogen en niet op de automatische piloot. De automatische piloot hoor je naar mijn mening wel op recentere albums van Jinks.

Al met al gaat het hier om Alex Williams en ik kan stellen dat Waging Peace één van de beste, zo niet de beste, outlaw country plaat van het jaar gaat worden. Niet dat er veel mee te concurreren valt, maar deze man heeft potentie. Als je zulke muziek weet te produceren dan ga je een hele mooie toekomst tegemoet en daar is niets van gelogen. Alex Williams is de naam dames en heren, één van de betere outlaw country artiesten van dit moment.

Uitgebracht door Lightning Rod Records