Ali Sperry – In Front of Us

Ali Sperry - In Front of Us album cover

Het is altijd afwachten welke muziek je voorgeschoteld krijgt bij totaal onbekende artiesten. Aan de ene kant kan het goed uitpakken en soms valt het erg tegen. Met In Front of Us van Ali Sperry wist ik dat het vanaf het begin goed ging uitpakken. Heerlijke Americana muziek, genoeg diversiteit en een fantastische stem. In Front of Us is een album die iedereen gehoord moet hebben.

De diversiteit is op vele vlakken op te merken bij deze plaat. Het eerste wat direct opvalt is de geweldige muzikale inkleuring. Je hoort van alles gebeuren en het palet aan instrumenten is erg divers. Van scherpe viool accenten en subtiele pedal steels tot een verlegen piano en puik gitaar geluid. In Front of Us heeft het allemaal en maakt dit voor mij tot een zeer sterke plaat die makkelijk kan op concurreren tegen soortgelijke vrouwelijke Americana artiesten van dit moment.

Als je het lijstje afgaat van de muzikanten die betrokken zijn bij In Front of Us dan merk je dat dit niet even binnen een paar dagen geproduceerd is. Zo heb je Allison Russell, een naam die je tegenwoordig vaak ziet verschijnen als gastartiest bij andere platen. Wat te denken van Jill Andrews, Andrew Combs en JT Nero? En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Met de muzikale inkleuring van In Front of Us zit het wel goed. Maar daar blijft het voor mij niet bij. Met name de stem van Ali Sperry is voor mij een van de hoogtepunten van de plaat. Zo gevoelig, zo intiem. Je zwijmelt er helemaal mee weg en het is puur genieten. Doet mij overigens veel denken aan Dawn Landes. Soortgelijk stemgeluid waar ik maar geen genoeg van kan krijgen.

In Front of Us is een plaat die de gehele rit erg boeiend blijft. Zoals aangegeven valt er genoeg te beleven en dat dit Americana muziek van hoog niveau is word je snel genoeg duidelijk. De productie is zeer verfijnd en daar mag producer Jamie Dick bedankt voor worden. Samen met Ali Sperry heeft hij naast eerdere genoemde muzikanten ook veel Nashville professionals voor deze plaat uitgenodigd. Het komt er op neer dat deze plaat van begin tot eind klopt.

Toen ik deze plaat in mijn mailbox kreeg was het nog een grote verrassing wat te verwachten. Maar nu ik In Front of Us meerdere malen voorbij heb horen komen ben ik helemaal verkocht. Dit is zoals ik Americana muziek wil horen en dit is zoals het naar mijn mening moet zijn. Rijke instrumentatie, vakmensen aan het werk en geweldige vocals. Ja, Ali Sperry heeft mij met In Front of Us volledig overtuigd, wat een plaat.