The Pine Hearts – Lost Love Songs

The Pine Hearts - Lost Love Songs album cover

De Bluegrass platen blijven zich opstapelen dit jaar en met Lost Love Songs van The Pine Hearts hebben we weer een grote parel binnen. Een voor mij nog onbekende band, maar maken sinds 2013 al platen. Dat doen ze op een zeer verdienstelijke manier en zijn in kleine kringen binnen het genre redelijk populair. Aan het winnen van populariteit gaat Lost Love Songs alleen maar bijdragen.

The Pine Hearts is een driekoppige band uit Olympia, Washington. De band bestaat uit frontman Joey Capoccia, mandoline speler Derek McSwain en bassist Dean Shakked. Aan alles is te horen dat dit mannen zijn met ervaring. De professionaliteit die zij verwerken op Lost Love Songs is van ongekende schoonheid en ontzettend mooi.

Het is geen pure Bluegrass wat je krijgt van The Pine Hearts, maar een mix van country, folk en bluegrass. Dat maakt de plaat heel toegankelijk voor iedereen die van rustige muziek houdt. Er is een mooie blend te horen van allerlei instrumenten die deze kalmte nog maar eens benadrukken. Geweldige luisterplaat om tot je te nemen in de avonduren.

Naast dat ik de instrumentatie geweldig vind komt ook het stemgeluid van Joey Capoccia erg duidelijk en positief naar voren. Hij heeft een fantastisch stem en versterkt de rust die deze plaat uitstraalt. Vocals kunnen een plaat maken of breken en voor Lost Love Songs valt het kwartje de juiste kant op. Capoccia is fantastisch als frontman en drukt op een zachte manier zijn stempel op de plaat.

Er is dus een blend van veel instrumenten te horen op Lost Love Songs. Een blend van hemelse fiddles, banjo’s, akoestische gitaren, mandolines, basgitaren en zelfs hoor ik trompetten terug. Je merkt aan alles dat The Pine Hearts hun muziek heel serieus nemen. Zoals je van een goede Bluegrass plaat mag verwachten hoor je ook genoeg solo secties terug van diverse instrumenten. Het verrijkt het album nog meer dan het al is.

Ik heb gemerkt dat dit een plaat is voor de avonduurtjes, maar ook heel geschikt voor op reis. De teksten met muzikale inkleuring passen perfect op een zonnige vakantiebestemming. Gelukkig is er in de wereld weer meer mogelijk qua reizen en ik zal niet snel twijfelen om deze plaat mee te nemen naar een van mijn vakanties.

Al met al ben ik weer een tevreden muziekluisteraar. The Pine Hearts was tot voor kort nog geheel onbekend, maar heeft binnen korte tijd grote indruk op mij weten te maken. Het genre Bluegrass staat op Lost Love Songs centraal, maar er wordt duidelijk ook geleend van andere genres zoals folk en country. Desalniettemin een plaat die veel rust uitstraalt en alles behalve groots is. Soms hoeft muziek niet groots te zijn om veel indruk te maken en The Pine Hearts bewijzen dat met Love Lost Songs.