David Ramirez – Rules & Regulations Live EP

David Ramirez - Rules & Regulations Live EP cover

David Ramirez zit er op de cover wat ongeïnteresseerd en nonchalant bij, maar de muziek is dat allerminst. Het is muziek zoals we van Ramirez inmiddels gewend zijn. Donkere grauw stemgeluid met melancholische muzikale inkleuring. Ik houd van dit soort muziek en was dan ook erg positief over zijn laatste reguliere plaat My Love is a Hurricane. Ja, eerlijk toegegeven dat dat album een stuk minder Americana en meer alternatieve indie muziek is. Maar op Rules & Regulations hoor je een David Ramirez die een soort van terug naar z’n roots gaat en dat is het allermooiste Americana genre. Wel in een live-setting, maar dat mag de pret niet drukken. De productie klinkt gelukkig vlijmscherp en zeer fijn. Genoeg variatie aan instrumenten te vinden op deze EP en tevens allemaal originele nummers. Dat had ik overigens in eerste instantie niet verwacht. Mijn verwachtingen bij dit soort live EP’s zijn covers en oude nummers in een nieuw jasje. Maar nee, David Ramirez en z’n band hebben er werk van gemaakt in de vorm van gloednieuwe nummers. Nummers van kwaliteit en nummers die zich makkelijk kunnen meten met de rest van het oeuvre. Deze live EP zal waarschijnlijk ontstaan zijn uit een gebrek aan optredens. Nu er steeds meer mogelijk wordt kunnen ze met deze nummers prima het publiek gaan vermaken. Inmiddels heeft David Ramirez een indrukwekkend oeuvre opgebouwd en met deze nieuwe set nummers wordt dat oeuvre alleen maar versterkt. Ik geloof in de muziek van Ramirez en jij zou dat absoluut ook moeten gaan doen. Een hedendaagse Americana vechter met passie en enthousiasme voor het vak. Daar kunnen er veel van leren.

Uitgebracht door Sweetworld Music