Alice Howe – Circumstance

Alice Howe - Circumstance album cover

Het is de laatste weken best lastig om keuzes te maken welke albums te recenseren. Er komt namelijk zoveel moois uit. Maar na het luisteren van een eerste voorproefje van Circumstance van Alice Howe kon ik deze plaat niet negeren. Dit is naar mijn mening een van de betere Americana platen van de afgelopen maanden, makkelijk.

Alice Howe is een jonge Americana artiest en staat pas aan het begin van haar muziekcarrière. Het is dan ook opmerkelijk aan Circumstance dat het album is opgenomen in de legendarische Fame Recording Studios in Muscle Shoals, Alabama. Hoeveel muzikanten krijgen de kans om in een studio met zoveel rijke geschiedenis muziek te produceren?

Dat maakte mijn verwachtingen dan ook erg hoog voor dit album. En gelukkig worden deze hoge verwachtingen volledig waargemaakt. Circumstance heeft namelijk alles wat Americana muziek zo goed maakt en brengt nog net even wat meer. Alice Howe laat naast geweldige muziek ook met dit album horen dat ze geweldige teksten kan schrijven.

Qua teksten krijg je een inkijkje in het leven van Alice Howe. Ze mijmert op Circumstance dan ook over verschillende dagelijkse bezigheden en problemen. Natuurlijk mag het onderwerp liefde niet ontbreken en het is duidelijk dat ze er genoeg van heeft ervaren. Maar ook onderwerpen zoals groei, verandering en ontwikkeling zijn veelvuldig in de teksten verwerkt.

Je merkt goed tijdens het luisteren dat Circumstance ontzettend veel ziel heeft. Het is dan ook niet heel vreemd dat dit album onder unieke omstandigheden is geproduceerd. Alice Howe heeft het goed voor elkaar dat ze haar liedjes mocht opnemen in Muscle Shoals. Toch een plaats waar veel legendarische muzikanten grootse platen hebben geproduceerd. .

Circumstance is dan ook een memorabele plaat en eentje om te onthouden. Alice Howe mag dan niet heel bekend zijn en nog best jong. Ze weet zich duidelijk te profileren als een van de betere Americana artiesten van dit moment. Dit soort geweldige artiesten verdienen een veel groter podium. Natuurlijk is het tegenwoordig lastig om je als artiest te onderscheiden van de rest. Er komt veel bij kijken om successen te behalen, zeker als je aan het begin van je muziekcarrière staat. Maar kom op, als je naar deze plaat luistert valt er niet te ontkennen dat dit het betere werk is. Shine on Alice Howe.