Joey Frendo – Bound for Heartache

Joey Frendo - Bound for Heartache album cover

Texas is de broedplaats voor jonge gretige country artiesten. Zij kunnen zich daar ontplooien en ontwikkelen en met een beetje geluk succes boeken. Maar ook de buurstaat Oklahoma heeft een bloeiende country muziek scene. Besprak ik recent het uitstekende nieuwe album van de jonge Lance Roark, er zijn meer talenten in Oklahoma te vinden. Denk aan John Fullbright, John Moreland en Carter Sampson. Daar mag vanaf nu Joey Frendo aan worden toegevoegd.

Joey Frendo komt niet oorspronkelijk uit Oklahoma, maar uit Michigan. Maar omdat Michigan nu niet echt een plaats is waar je als muzikant jezelf kunt ontwikkelen, besloot hij naar Oklahoma te verhuizen. Dat resulteerde een paar jaar geleden in een veelbelovend kort EP’tje en dit jaar brengt hij een volwaardige debuutplaat uit genaamd Bound for Heartache.

Het talent en de kwaliteit van Joey Frendo is de laatste jaren niet onopgemerkt gebleven. Zo deelde hij het toer affiche met grote artiesten zoals Drive-By Truckers, Joseph, Josh Morningstar en Langhorne Slim. Dit zegt genoeg, want met zulke artiesten deel je niet zomaar het podium. Frendo maakt daadwerkelijk naam in Oklahoma en omgeving.

En meer naam maken gaat hij met Bound for Heartache zonder twijfel doen. Dit is namelijk een album zoals ik country wil horen. Alles aan Joey Frendo straalt authenticiteit uit. Hij weet de nummers fantastisch in te kleuren met zijn doorleefde stemgeluid en ook zijn teksten zijn van sterk niveau.

Maar wat mij met name opvalt is de instrumentatie. Soms kunnen dit soort jonge gretige country artiesten overvloedig zijn met pedal steels, fiddles en banjo’s. Maar dat is niet Joey Frendo zijn stijl. Hij houdt de productie op Bound for Heartache beperkt. Je hoort redelijk wat pedal steels, af en toe wat fiddles, maar het treedt allemaal niet nadrukkelijk op de voorgrond.

Ik vind het altijd jammer om te zien dat artiesten zoals Joey Frendo het moeilijk hebben om een groot publiek aan te trekken. Het mag zo zijn dat hij met grote artiesten het podium deelt, qua statistieken is er weinig van terug te zien. Daarnaast is er niet veel publiciteit rondom Bound for Heartache. Dit is country muziek zoals country muziek hoort te zijn. Het bevat alle juiste ingrediënten. Als oude country legendes naar dit album zouden luisteren, dan zou er zonder twijfel een goedkeuring zijn. Frendo bevindt zich op het juiste pad en maakt country trots.