Alice Wallace – Here I Am

Alice Wallace - Here I Am album cover

In kleine kringen is singer-songwriter Alice Wallace bekend. Ze maakte een aantal jaren geleden naam met haar fantastische album Into the Blue. Ook Side Pony, een samenwerkingsproject met Caitlin Cannon, deed het goed bij een bescheiden groepje fanatieke country luisteraars. Dit jaar is de bedoeling van Alice Wallace om nog bekender te worden met haar nieuwe album Here I Am.

Alice Wallace komt oorspronkelijk uit het zuiden van Californië. Daar woonde ze al haar hele leven. Maar om het als country artiest groot te maken moet je in Nashville zijn. Vier jaar geleden besloot ze daarom te verhuizen naar Music City om haar muziek nog beter te maken. Ze wist de afgelopen jaren veel vrienden te maken en op Here I Am hoor je dan ook alleen de beste sessiemuzikanten aan het werk.

Het blijft altijd maar de vraag of artiesten zoals Alice Wallace populair worden. De muziek is heel geschikt voor een bepaalde niche en er is daarnaast genoeg concurrentie. Albums zoals Into the Blue en Here I Am zijn heel goed, maar of ze gemaakt zijn voor een groot publiek? Daar heb ik zo mijn vraagtekens bij. Ik hoop het overigens wel, want naar dit soort albums luister ik veel en verdienen veel aandacht.

Je kunt niet ontkennen dat Here I Am alleen maar kwaliteit liedjes heeft. De liedjes bevatten alle juiste ingrediënten en je hoort dat er fantastische muzikanten aan het werk zijn. Alice Wallace maakte de juiste keuze om het zonnige Californië te verruilen voor Nashville waar alles qua muziek gebeurt. Ten opzichte van Into the Blue, hoor je ontwikkeling op Here I Am en klinkt de muziek net even wat beter en sterker.

Alice Wallace won in Californië in 2017 een prestigieuze prijs voor beste vocalist van het jaar. Dit betekent dat ze erkenning krijgt en dat ze best een riedeltje kan zingen. Dat ze een heel mooi stemgeluid heeft, hoorde ik al op eerdere albums en dat wordt maar weer eens bevestigd op Here I Am. Het is prachtig om naar te luisteren en ik vind het een van de betere vocalen van het genre.

Als je albums zoals Here I Am produceert kan het niet misgaan. Alice Wallace voelt zich inmiddels helemaal thuis in Nashville en ik hoop voor haar dat ze met haar muziek bekend wordt. Ja, er is concurrentie. En ja, ze is niet de enige. Maar door het samenwerken met de beste sessiemuzikanten van de stad is er met dit album iets heel bijzonders ontstaan. Dit soort albums verdienen veel meer aandacht en artiesten zoals Alice Wallace verdienen een groot publiek. Luister, en je zult het met mij eens zijn.