Amanda Cook – Changes

Amanda Cook - Changes album cover

Bluegrass platen zijn altijd welkom en daarom was ik ook blij verrast om de aankondiging van Changes te zien van Amanda Cook. Wederom brengt ze deze plaat uit bij het bekende Bluegrass platenlabel Mountain Fever en wederom weet ze weer een aantal grote namen te betrekken om de prachtige kleurrijke instrumentatie vorm te geven.

Maar eerst de album titel, Changes. Ik merk dat veel artiesten de laatste jaren veranderingen hebben moeten meemaken. Niet heel verrassend natuurlijk gezien de omstandigheden en ook Amanda Cook heeft haar portie veranderingen moeten ervaren. De reis naar dit album was een emotionele. Dat komt omdat de Cook en de band bandlid Aaron “Frosty” Foster in 2021 hebben verloren. Het had een grote impact op de band en door middel van muziek produceren herstelden de band.

Het album reflecteert naast het overlijden van Foster alle veranderingen door de jaren heen van Amanda Cook en haar bandleden. Het resultaat is een band in grootste vorm en waar de muziek sprankelt en straalt. Dit is zoals Bluegrass muziek hoort te zijn en niet anders. Er wordt intensief getokkeld, maar er wordt ook op momenten rustig aan gedaan met prachtige ballads, in het bijzonder Ohio.

Amanda Cook maakt met Changes inmiddels haar vierde album voor platenlabel Mountain Fever en doet dat met haar vaste band. Je hoort wederom Carolyne Van Lierop op de banjo, Troy Boone op de mandoline, Brady Wallen op de gitaar, George Mason op de fiddle en Josh Faul op de bass. Op het nummer Stars doet gitarist Aaron Ramsey mee als gastartiest. Het clubje weet een geweldig geluid neer te zetten en het is een plezier om ieder instrument te horen.

Naast dat Amanda Cook een zeer krachtig helder stemgeluid heeft weet ze ook in haar teksten te excelleren. Op Changes zingt ze dus over de afgelopen jaren en hoeveel er veranderd is. Eenvoudige onderwerpen komen voorbij zoals liefde, religie en reizen. Het klinkt allemaal heel toegankelijk en je merkt dat Cook wat te vertellen heeft aan de wereld.

Bluegrass als genre mag dan niet heel populair zijn in Nederland, Changes is het luisteren meer dan waard. Het album is niet te lang, ongeveer een half uurtje, en brengt je in een positieve gemoedstand zoals Bluegrass platen altijd doen. Het is muziek om vrolijk van te worden, ondanks dat Amanda Cook en haar band verlies hebben moeten ervaren. Desalniettemin is deze plaat een mooi Bluegrass pareltje en naar mijn mening één van de betere van het jaar.

Uitgebracht door Mountain Fever Records