Mercy John – Nights On Fire

Mercy John - Nights On Fire album cover

Het is in Nederland moeilijk zoeken naar Nederlandse Americana artiesten. Maar ze zijn er wel degelijk. Natuurlijk zal Danny Vera de meeste bekend in de oren klinken en waarschijnlijk heb je ook wel eens Tim Knol in televisie programma’s gezien. Maar er zijn er meer. Wat te denken van Mercy John? Hij benadert het Americana genre tot de perfectie en doet het niet veel slechter dan zijn fellow Amerikaanse collega artiesten. Integendeel, een stuk beter zelfs. Nights On Fire heet zijn nieuwe plaat.

Ik luister al sinds het debuut This Ain’t New York uit 2017 naar de muziek van Mercy John. Uitstekende Americana en de muziek van dat album liet toen al duidelijk horen dat Mercy John zijn carrière zeer professioneel aanpakt. De uitspraak is perfect Amerikaans en ook de instrumentatie wordt alleen bespeeld door ervaren muzikanten als een eenheid.

Het vervolg op This Ain’t New York kwam twee jaar later genaamd Let It Go Easy. Wederom een prachtige plaat en weinig over te klagen. Maar het succes van deze platen liet het een beetje afweten en werd alleen gehoord door het fanatieke Nederlandse Americana publiek. In 2020 was er overigens wel succes voor Mercy John, want hij schreef met Danny Vera de enorme hit Rollercoaster.

Nu zijn we een aantal jaren verder en Mercy John bereidt zich na lang thuiszitten voor op een nieuwe album cyclus met Nights On Fire als nieuwe wapenfeit. Een plaat geschreven in de pandemie periode waar Mercy John in de nacht rondliep door zijn stad en opmerkte dat hij niet de enige was. Hij verlangde weer naar optreden, nieuwe mensen ontmoeten en in de nacht naar huis rijden. Nights On Fire de titel is daar een mooie metafoor van.

De plaat zelf is wederom een knap staaltje Americana muziek. Dit is alles wat je van een authentieke Americana plaat mag verwachten en meer. De band van Mercy John is geweldig in vorm. Ze zijn dan ook het vermelden waard met Rolf Verbaant op de gitaar, Kirsten Boersma op de toetsen, Tom Zwaans op de bass en Lynyrd Denissen op de drums. Het vakmanschap, dynamiek en plezier tussen de diverse bandleden is op Nights On Fire duidelijk hoorbaar en draait als een tierelier.

Je hoort enige ontwikkeling ten opzichte van Mercy John’s eerdere platen, maar minimaal. Hier en daar worden er wat elektronische accenten gelegd en wordt er zelfs een conga percussie verwerkt. Maar uiteindelijk luistert Nights On Fire als een typische Mercy John plaat. Inmiddels heeft hij een eigen kenmerkend geluid opgebouwd en dat is ook op deze nieuwe plaat goed te horen.

Alles aan de muziek van Mercy John straalt dedicatie, professionaliteit en liefde voor het Americana genre uit. Sommige Nederlandse Americana artiesten hebben moeite met de Engelse uitspraak of de instrumentatie laat het afweten. Niet bij Mercy John. Hij heeft zijn muziek carrière goed op orde en dat hoor je terug in zijn albums. Een album zoals Nights On Fire is het aanschaffen meer dan waard en zal een goede besteding van je geld zijn. Betere Nederlandse Americana muziek als dit ga je de komende tijd niet krijgen.

Uitgebracht door V2 Records