Amanda Fields – What, When and Without

Amanda Fields - What, When and Without album cover

Albums zoals What, When and Without zijn zo belangrijk voor de toekomst van country muziek. Als je luistert naar wat Nashville’s Amanda Fields met deze plaat brengt dan betekent dat alleen maar hoop voor het genre. Dit is zoals country muziek hoort te klinken en niet anders. Een album wat eens in zoveel jaar uitkomt en waar je alleen maar naar moet luisteren en stil van moet worden, in positieve zin.

What, When and Without is een album geproduceerd door Megan McCormick. Zij is bekend van producties van bekende artiesten zoals Jenny Lewis, Allison Russell en Amythyst Kiah. Dit zijn duidelijk muziek artiesten met veel talent en kwaliteit en Amanda Fields kan zich met deze nieuwe plaat makkelijk tussen het rijtje voegen.

Het geluid wat op What, When and Without wordt geproduceerd is werkelijk waar magistraal. Een geluid wat met name de accenten legt op het minimale. Er wordt niet uitbundig uitgehaald met allerlei grootse gebaren, maar alles wordt juist heel intiem gehouden. Dan zul je verwachten dat het al snel saai wordt, maar dat is hier absoluut niet het geval. Als je goed luistert dan hoor je diverse laagjes aan instrumenten, wat een geweldig geluid oplevert.

Met name gaan de lovende woorden uit naar de pedal steel. Goede country muziek kan simpelweg niet zonder dit klassieke instrument en Amanda Fields maakt er op What, When and Without dan ook intensief gebruik van. Ook de pedal steel klanken worden intiem verlegen gehouden, maar och wat is het toch allemaal wonderschoon.

Het is opmerkelijk dat een album zoals What, When and Without niet opgemerkt wordt door veel critici, maar ook de country liefhebber. Dat is eeuwig zonde, want Amanda Fields produceert met deze plaat een tijdloze klassieker. Het album is naar mijn mening zo goed dat het zich makkelijk kan meten met de betere traditionele country albums van dit moment.

Ik noem het opmerkelijk dat Amanda Fields met What, When and Without nauwelijks wordt opgemerkt, maar ik vind het eerlijk gezegd ook niet heel verrassend. In een tijd waar alles gehaast en snel moet gebeuren is dit album juist wat dat niet is. Dit album is traag en beperkt de versnelling tot het minimum. Dit soort country wordt jammer steeds minder gewaardeerd.

Onterecht dus, want dit soort country is waar de fundamenten zich bevinden van het genre. En de fundamenten liggen niet bij Nashville’s mainstream country. Country muziek moet je betoveren met verlegen pedal steels, snerpende fiddles en tokkelende banjo’s. Amanda Fields levert dat met What, When and Without en doet dat op een fantastische wijze. Waren er maar meer artiesten zoals deze dame en had de mainstream maar meer aandacht voor dit soort platen. Dan had country muziek er in deze tijd heel anders uitgezien. Desalniettemin blijf ik luisteren en aandacht geven aan dit soort artiesten, want dat verdient het.