Michael Cleveland – Lovin’ of the Game

Michael Cleveland - Lovin' of the Game album cover

Het wordt weer eens hoog tijd om een Bluegrass plaat te recenseren. De laatste tijd is er niet heel veel interessants uitgekomen binnen dit genre, maar met Lovin’ of the Game van Michael Cleveland hebben we er weer eentje te pakken. Samen met zijn band Flamekeeper en vrienden produceert hij naar mijn mening één van de betere Bluegrass platen van de afgelopen jaren.

Michael Cleveland is binnen de Amerikaanse Bluegrass spectrum een grootheid. In het jaar 2006 vormde hij de band Flamekeeper en maakt sindsdien furore binnen het genre. Naast Michael Cleveland bestaat de band uit Josh Richards, Nathan Livers, Jasiah Shrode en Chris Douglas. Allemaal ontzettend begaafd en virtuosen binnen hun instrumentengebruik.

Dat anno 2023 Michael Cleveland één van de beste Bluegrass acts van tegenwoordig is wordt snel genoeg duidelijk. Zo won zijn band zeven keer de prestigieuze Instrumental Group of the Year award. En de heer Cleveland heeft ook aardig wat indrukwekkende prestaties verricht. Met als grootste prestatie zijn Grammy award in 2019 voor zijn album Tall Fiddler.

Michael Cleveland kan gezien worden als een virtuoze fiddle speler en je merkt op Lovin’ of the Game hoe ongelofelijk sterk dit instrument gespeeld wordt. Cleveland is op deze plaat in geweldige topvorm en ook zijn band Flamekeeper weet een prachtig instrumentaal geluid te brengen. Bluegrass is een energiek genre en dat energieke is duidelijk terug te horen op deze plaat.

Maar Lovin’ of the Game biedt veel meer dan Michael Cleveland en zijn band Flamekeeper. Er doen namelijk een groot aantal geweldige Bluegrass vrienden mee op deze plaat. Ik noem zomaar Billy Strings, Vince Gill, Tim O’Brien, Jerry Douglas, Béla Fleck en The Travelin’ McCourys. Misschien zullen veel namen niet bekend voorkomen, maar deze namen zijn de top binnen de hedendaagse Amerikaanse Bluegrass.

Lovin’ of the Game bevat alles wat een goede Bluegrass nodig heeft. Het heeft hele mooi instrumentale nummers, originele nummers en hier en daar wat covers. Met name het nummer Luxury Liner zullen velen herkennen. Dit nummer werd jaren geleden bekend door niemand minder dan muziekicoon Emmylou Harris op het gelijknamige album. Fijn te horen dat nummers zoals Luxury Liner vandaag de dag nog steeds een podium krijgen. Dit soort liedjes zijn naar mijn mening tijdloos.

Michael Cleveland heeft met Lovin’ of the Game wederom een prachtplaat afgeleverd. Bluegrass is inmiddels een groot genre en er zijn ongelofelijk veel talenten aan het werk, zeker in Amerika. Met Billy Strings wordt Bluegrass ook bij de mainstream bekend en dat is volkomen terecht. Het genre is zo divers en mooi om naar te luisteren. Er gebeurt van alles en vervelen zit er geen minuut bij.

Luister albums zoals deze en je zult merken waarom ik altijd zo enthousiast ben over Bluegrass. In de vorige eeuw was het genre al sterk vertegenwoordigd en blijkt dat het na jaren nog steeds zo sterk staat, al dan niet sterker. Albums zoals Lovin’ of the Game mogen wat mij betreft nog decennia lang worden geproduceerd.