Matt Andersen – The Big Bottle of Joy

Matt Andersen - The Big Bottle of Joy album cover

In een interview van een aantal jaar geleden gaf blues muzikant Matt Andersen aan dat je het verst komt met hard werken. Dat is dan ook wat hij zijn hele leven doet als muzikant. Hij bracht inmiddels meer dan tien albums uit en toerde de hele wereld over om zijn muziek aan de man te brengen. In het begin was zijn reis moeilijk, maar anno 2023 is hij een gearriveerde artiest met veel erkenning binnen het genre.

The Big Bottle of Joy heet zijn nieuwe plaat. Een mooie titel en extra mooi omdat Matt Andersen z’n band ook zo heet. Ik ben niet bekend met het oeuvre van de beste man, maar weet wel dat hij een zeer gewaardeerde blues muzikant is. Daarom vond ik het tijd om dit album maar eens te gaan verkennen en te kijken of de lovende kritieken terecht zijn.

Ik kan niet anders concluderen dat The Big Bottle of Joy ook daadwerkelijk een groot plezier is om naar te luisteren. Matt Andersen klinkt met dit nieuwe werk fris en het lijkt net of hij zich nog in de beginjaren van z’n muziek carrière bevindt. Soms kunnen artiesten na tien platen uitgeput klinken, maar dat is wat dat betreft niet het geval met deze plaat.

Er is in The Big Bottle of Joy ongelofelijk veel liefde gestopt. Matt Andersen schudt het ene pareltje na het andere pareltje uit z’n mouw. Het is een geweldige luistertrip en eentje om niet snel te vergeten. Dat het album meer dan vijftig minuten duurt kan soms te veel van het goede zijn. Maar niet hier, het album luister snel weg en je vraagt je na afloop af waar de tijd is gebleven.

Matt Andersen wordt dus tegenwoordig erkend als één van de betere Americana blues muzikanten van deze tijd. Niet voor niets krijgt hij in zijn thuisland Canada veel erkenning, maar weet hij ook naam te maken in Amerika, Europa en zelfs Australië. The Big Bottle of Joy gaat alleen maar meer bijdragen aan zijn bekendheid en dat is volkomen terecht. Deze man is een harde werker, heeft passie en liefde in wat hij doet en dat brengt succes.

The Big Bottle of Joy is dus een album om te onthouden. Er wordt heerlijk heen en weer geschoven tussen folk, gospel, rock, blues en Americana in het algemeen. Het klinkt allemaal behoorlijk opbeurend en daarnaast zijn de liedjes aantrekkelijk genoeg om na afloop van het album bij te blijven. Matt Andersen weet hier indruk te maken en ik kan niet wachten om verder zijn oeuvre te ontdekken. Maar eerst alle lof naar deze prachtplaat.