American Aquarium – Chicomacomico

American Aquarium - Chicomacomico album cover

Het zijn geen makkelijke tijden geweest voor American Aquarium. Front BJ Barham en zijn mannen kwamen door de pandemie thuis te zitten en dat is nu net wat ze afschuwelijk vinden. Daarom konden we de afgelopen periode genieten van wat extra studiowerk. De band bracht namelijk een tweetal 90’s covers albums uit en dit jaar zijn ze krachtig terug met gloednieuw werk in de vorm van Chicomacomico.

Als eerste wat direct opvalt is hoe persoonlijk deze plaat van American Aquarium is. Los van een aantal nummers had dit net zo goed BJ Barham’s tweede solo plaat kunnen zijn. Je hoort de excentrieke frontman op Chicomacomico mijmeren over de relatie met zijn vrouw, het verliezen van zijn moeder en zijn worsteling met drank. Het is een heel mooi en indrukwekkend inkijkje in het leven van BJ Barham.

Door de persoonlijk insteek komt de plaat minder euforisch over dan American Aquarium’s eerder platen. Chicomacomico bevindt zich veel meer in een rustiger vaarwater. Is dat erg vraag je je af? Ondanks dat de energie van BJ Barham een stuk minder schijnt op deze plaat valt er meer dan genoeg te beleven. Daarbij moet ik zeggen dat de teksten hier wel op de eerste plaats staan en de muziek later komt.

American Aquarium kan inmiddels gezien worden als een van de sterkhouders van het Americana genre. Met Things Change en Lamentations braken ze door bij het grote publiek en de band kan beschikken over grote producers van naam. Was dat bij Lamentations Shooter Jennings, dit keer bij Chicomacomico is er gekozen voor de bekende Brad Cook (Bon Iver, Nathaniel Rateliff). Het is mooi om te zien hoe deze band per album groter en bekender is geworden.

Ondanks dat het net zo goed een BJ Barham solo plaat had kunnen zijn laat de band horen nog steeds te kunnen vlammen. Dat doen ze op het laatste nummer en sluiten Chicomacomico heel mooi af. Met de boodschap dat muziek je tijdens mindere periodes in je leven weer kan opbeuren en je alles weer van de positieve perspectief kan laten zien. Dat is wat het afsluitende nummer All I Needed zeker met je doet.

American Aquarium is altijd een band van intensief toeren geweest. Met veel kracht en passie maken ze er iedere avond iets geweldigs van. Het maakt niet uit of dat voor 100 man of voor 1000 man is, de band geeft alles. De balans was tijdens de pandemie even zoek, maar ze mogen weer. Thuiszitten is niets voor de band en met een lading aan toer data gaan ze voorwaarts. Al met al is Chicomacomico een prachtig persoonlijke plaat en veel nummers brengen rust in het toch wel drukke oeuvre van de band. Ook deze kant van BJ Barham en American Aquarium valt erg te prijzen en zal live geweldig klinken.

Uitgebracht door Losing Side Records / Thirty Tigers