Chatham Rabbits – If You See Me Riding By

Chatham Rabbits - If You See Me Riding By album cover

Chatham Rabbits maakten twee jaar geleden met album The Yoke Is Easy, The Burden Is Full grote indruk op mij. Zelfs zo groot dat ik ze in de recensie vergeleek met het grote Mandolin Orange (nu Watchhouse). Misschien was ik daar iets té enthousiast in, maar dat Chatham Rabbits fijne folk muziek maken staat vast. Ook twee jaar later met een nieuwe plaat genaamd If You See Me Riding By weten ze genoeg indruk te maken.

Het recept is inmiddels bij mij bekend en Chatham Rabbits slaan niet hele nieuwe wegen in met deze nieuwe plaat. Dat betekent dat het wederom volop genieten is van veel banjo getokkel, fiddles, akoestische gitaren, drums en hier en daar wat pedal steels. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn om degelijke kwaliteit muziek ten gehore te brengen.

Wat opvalt aan deze nieuwe plaat is dat Chatham Rabbits iets meer richting country neigen. Dat komt met name doordat er naar mijn mening meer pedal steels tevoorschijn worden getoverd dan bij vorige platen. Dat maakt het voor mij nog interessanter dan het al is en daarbij helpt natuurlijk zo’n album cover ook heel goed mee. Dit versterkt het country gevoel alleen maar meer.

Ik vind dat deze band mooie verhalenvertellers zijn. Er zijn bands waar je heel goed naar de tekst moet luisteren om het te begrijpen, maar Chatham Rabbits houden het vooral heel eenvoudig en simpel. Ook op tekstueel gebied hoeft het naar mijn mening niet allemaal moeilijk te zijn voor kwaliteit. Het duo laat zich inspireren door alles wat zij in het leven meemaken. En eerlijk gezegd levert dat prima lyrics op bij If You See Me Riding By.

Chatham Rabbits zijn nu een aantal platen onderweg en hebben een redelijk aantal fans weten te binden. Dat is goed om te horen, want ik vind dat dit soort bands veel meer erkenning horen te krijgen. Zeker een album zoals If You See Me Riding By is duidelijk ontstaan vanuit een liefde en passie voor de muziek. Gelukkig weet de band zich aardig online te profileren en schuwen ze het contact niet. Dat heeft ze veel opgeleverd ten tijden van de pandemie.

If You See Me Riding By is wederom weer een fijn stukje aan muziek. Dit keer kiest Chatham Rabbits voor een meer country aanpak dan folk aanpak en dat wordt hier uiteraard volledig omarmd. Met gebruik van stijlvolle instrumentatie en aantrekkelijke afwisselende duo zang is elk nummer op deze plaat boeiend en interessant te noemen. Hopelijk krijgen Sarah en Austin, Chatham Rabbits, met deze plaat een nog grotere bekendheid. Als je zulke sierlijke en authentieke muziek weet te brengen verdien je dat gewoon.