David Newbould – Power Up!

David Newbould - Power Up! album cover

Als je begint met luisteren van Power Up! word je even op het verkeerde been gezet. Wordt dit een funky rock plaat of wat? Maar het funky titelnummer en tevens openingsnummer blijkt eenmalig te zijn. Wat er verder op Power Up! van David Newbould ontrafelt is een zeer sterke rock plaat waar van alles gebeurt en genoeg te beleven valt.

David Newbould is niet een persoon om stil te zitten. Hij is geboren in Toronto, maar vloog al snel uit en deed in zijn leven steden aan als New York, Austin om uiteindelijk te belanden in Nashville. In Nashville vond hij zij eigen soort en heeft inmiddels een aardig indrukwekkend lijstje albums op zijn naam staan. Power Up! is zijn laatste wapenfeit en toont met dit album aan dat hij duidelijk wat te laten horen heeft als muzikant.

Power Up! is opgenomen samen met producer Scot Sax in Nashville en is ontstaan tijdens de pandemie. Dat betekent dat er tijdens de productie veel afstand is gehouden en dat nagenoeg bijna alle instrumenten zelf zijn ingespeeld. Zo hier en daar kwamen wat muzikale vrienden langs om wat bij te dragen. Dylan Sevey bekend van Aaron Lee Tasjan en Kristin Weber bekend van Margo Price konden meedelen in de vreugde van het maken van deze plaat. Ook gaan de credits uit naar Bee Taylor.

Ondanks dat de bezetting in de studio behoorlijk minimaal is gehouden klink Power Up! geweldig. Het is zo’n type rock plaat waar jakkerende gitaren een groot onderdeel vanuit maken. Veel nummers van deze plaat zijn dan ook best aan de ietwat zware kant, muzikaal gezien. Hier en daar weet David Newbould ook wat ballads er tussen te wurmen. Dat maakt dat er wel een juiste balans aanwezig is en het niet in één keer door raast.

Wat je mogelijk zult opvallen aan Power Up! is het nummer Ready For The Times To Get Better. Hier komt de kwaliteit van Kristin Weber om de hoek kijken met scherpe viool klanken. Dit nummer gaat overigens heel lang terug en komt uit de pen van Crystal Gayle. Zij scoorde er een hit mee in 1976. Uiteraard een heel toepasselijk nummer om onder het stof vandaan te halen. David Newbould is niet de enige die dit nummer covert. Enkele jaren geleden deed Cody Jinks dat al en recent hoorde ik het nummer bij folk duo Hannah Read en Michael Starkey.

Er verschijnen tegenwoordig ontzettend veel platen binnen dit genre, Americana zoals je wilt. Dat maakt het voor veel muziek artiesten heel moeilijk op te vallen. David Newbould heeft daar absoluut geen problemen mee. Power Up! klinkt heel overtuigend met een fantastische muzikale inkleuring en geweldig krachtig stemgeluid. Uiteindelijk is dit album intense en onweerstaanbare rock muziek van erg hoog niveau. En dat valt alleen maar te bereiken met ervaring, liefde en passie voor het vak.

Uitgebracht door Blackbird Record Label