Anaïs Mitchell – Anaïs Mitchell

Anaïs Mitchell album cover

Ben je nog niet bekend met folk artiest Anaïs Mitchell dan is haar nieuwe album de ideale gelegenheid om er bekend mee te worden. Ik verzeker je dat het een plezierige kennismaking gaat zijn als je van mooie melodieuze folk muziek houdt. Anaïs Mitchell brengt dat op haar titelloze plaat en doet dat op een manier die je met verbazing achterlaat. Verbazing op een positieve manier.

Anaïs Mitchell is niet een folk artiest die vanuit het niets een plaatje opneemt. Ze heeft jarenlang ervaring in het muziekcircuit en haar debuut dateert alweer uit 2004. Ze maakte recent een musical genaamd Hadestown waarmee ze veel awards won. Daarnaast werkt Mitchell met de grote pop artiesten van dit moment zoals Fleet Foxes, The National, Bon Iver, Taylor Swift en Ben Howard. Vanuit deze samenwerking ontstonden twee platen onder artiestennaam Big Red Machine. Ook produceert ze muziek met een andere groep genaamd Bonny Light Horseman.

Dat Anaïs Mitchell niet een alledaagse folk artiest is bewijst ze wederom met dit titelloze album. Ik ben alleen bekend met Mitchell door de muziek van Bonny Light Horseman, maar deze plaat blaast mij helemaal omver. Niet op een manier dat het allemaal zo episch en groots klinkt, maar op een manier van zachte vocalen en mooie melodieën.

Want dat is wat je bij dit titelloze album krijgt, een set van liedjes om mee weg te dromen. De inkleuring van deze plaat is wat dat betreft dus niet heel groots, maar Anaïs Mitchell weet het zo te brengen dat het onmiddellijk vanaf minuut één indruk doet maken. Hier en daar wat piano klanken, af en toe wat lichte blazers en prachtige akoestische gitaren maken dit een onvergetelijke plaat.

Naast dat er genoeg melodieuze klanken te vinden zijn op dit album van Anaïs Mitchell, doet de stem ook veel wonderen. Daarbij moet ik toegeven dat het niet voor iedereen is weggelegd. De stem van Mitchell is zacht, liefelijk en soms zelfs wat meisjesachtig. Opmerkelijk terwijl ze toch al de 40 jaar aantikt. Ik kan er geen genoeg van krijgen en vind het een van grootste speerpunten van de plaat.

Anaïs Mitchell is absoluut een naam die je op je lijstje moet houden, want hier gaan we in de toekomst nog veel van horen. Eigenlijk later dit jaar al, want dan brengt Bonny Light Horseman een nieuw album uit. Een album om naar uit te kijken, maar tot die tijd zit ik helemaal in dit album. Is er dan nog iets op aan te merken bij dit album? Ja, dat de plaat iets meer dan 30 minuten aantikt. Veel te kort, maar gelukkig is er nog genoeg muziek voorhanden in het oeuvre van Anaïs Mitchell om dat goed te maken.

Uitgebracht door BMG