Anna Ash – Sleeper

Anna Ash - Sleep album cover

Het aanbod van vrouwelijke alternatieve artiesten is anno 2022 overvol en bijna niet te overzien. Je houdt van die emotionele meisjes of je vindt het helemaal niets. Anna Ash is ook zo’n vrouwelijke artiest in de alternatieve folk wereld die alweer toe is aan haar derde album. Sleeper is de naam en het is mijn eerste kennismaking die ik overwegend als positief heb ervaren.

Ja, want dat aanbod. Phoebe Bridgers, Julien Baker, Jade Bird, Lucy Dacus, Cassandra Jenkins, maar ook Lana Del Rey weet hun liefdes emoties goed te vertalen naar muziek. Veel luisteraars van dit soort “emo” muziek vinden het aantrekkelijk en ook ik kan zo nu en dan heerlijk weg zwijmelen op deze donzige muziek. Sleeper van Anna Ash is wat dat betreft niets nieuws onder de zon.

Het is een album die zijn momenten kent, maar ook mindere momenten. Zo is het begin van Sleeper ontzettend sterk en is het alleen maar wachten wat nog meer moois er voorbij zal komen. Toch in het middenstuk laat het hoge niveau van het begin het iets afweten en kabbelt het rustig voort met weinig opveermomenten. De afsluitende nummers zijn dan weer wel erg genietbaar en maken van Sleeper toch over het geheel gesproken een sterk album.

De muziek van Anna Ash wordt groots in Amerika opgepakt. Dat komt tot uiting doordat veel van haar nummers verschijnen bij grote tv drama shows. Als je de series Billions en Masters of Sex kent dan kan het zijn dat je haar muziek voorbij hebt horen komen. Dit maakt genoeg duidelijk dat Anna Ash inmiddels als best succesvol kan worden gezien. Ook worden nummers van haar regelmatig op populaire Spotify speellijsten toegevoegd.

Wat de instrumentatie betreft is het allemaal best sober, zoals je van dit soort alternatieve indie muziek kan verwachten. Het doet hierin dan ook niet veel verkeerd. Zo hier en daar wat vioolklanken, af en toe een piano tussendoor en zelfs kan je heel minimaal af en toe pedal steels klanken horen. Dat maakt van Sleeper een plaat die je het beste in een rustige omgeving kunt beluisteren zonder al te veel ruis.

Ondanks dat het middenstuk iets té kabbelend wordt hoor ik de kwaliteit van Anna Ash. Ze weet creatief om te gaan met de inkleuring van de nummers en kan zich wat mij betreft makkelijk toevoegen tussen eerder genoemde vrouwelijke artiesten. Sleeper is een album die je net even luistert voor het slapen gaan en als je dat doet zal je snel genoeg in slaap vallen. Niet door verveling, maar door die heerlijke zachte klanken.