Breezers – Hideaway

Breezers - Hideaway album cover

Sommige albums geven zich niet meteen prijs. Je merkt tijdens het luisteren dat je je goed moet concentreren om de muziek op waarde te kunnen schatten. Dat gevoel krijg ik met Hideaway van Breezers. Breezers is het kindje van Los Angeles singer-songwriter apRoberts. Je kunt dit project zien als een soort van creatieve uitlaatklep van hem. Alhoewel apRoberts al sinds de jaren negentig van vorige eeuw zich bevindt in de LA’s muziek scene, is Breezers pas ontstaan in 2016. Velen zullen apRoberts en Breezers niet bekend in de oren klinken, maar hij krijgt enorm veel waardering van fameuze muzikale collega’s. Nieuwe plaat Hideaway is voor mij een lastige en het had even de tijd nodig om leuk te gaan vinden. De liedjes zijn een soort van een slak op een teerton en indruk maken doen ze niet gelijk. Maar toch merk ik dat het album tijdens meerdere keren luisteren is gaan groeien. Als je je een beetje concentreert, dan zul je merken dat Hideaway veel te bieden heeft en dat het een hele interessante plaat is. Het heeft in ieder geval genoeg te bieden voor de verfijnde muziekluisteraar. Het is naast de trage muziek ook even wennen aan het langzame stemgeluid van apRoberts. Maar toch vind ik het allemaal wat hebben en doet het niet veel onder dan albums van andere folk artiesten. Breezers brengt zijn repertoire live ten gehore en dat is voor het eerst. Met een album zoals Hideaway heb je naar mijn mening ieder geval genoeg waardevols om het publiek een vermakelijk avondje te bezorgen. Dit soort folk muziek is niet voor iedereen. Als je energie wil in je muziek, dan zal ik dit album niet aanraden. Maar heb je een hart voor serene muziek, dan is Hideaway precies wat je in je leven nodig hebt.